المستخلص:لقد أصبحت قضية الإعلام إحدى أخطر وأهم القضايا التي تشغل الإنسان في العصر الحالي، نظرًا لأهميتها البالغة في التأثير على مجريات الفکر والحياة، وقد زادت هذه الأهمية في عالم اليوم المتغير ذي الطفرة المعلوماتية والتقنية والتکنولوجية الهائلة، کما أن للمضامين الإعلامية دورًا کبيرًا في تشکيل البيئة الفکرية التي يحيا فيها الفرد، وبالتالي تکوين وعيه الفلسفي والثقافي. إن تنمية الوعي الفلسفي والثقافي لدى الطلاب ضرورة تربوية واجتماعية؛ لضمان البقاء والحياة بشکل أفضل، والوقاية من العديد من المشکلات في الحياة المعاصرة؛ حيث يرتبط الوعي بالسلوک، فکل سلوک إنساني إيجابي هو نتيجة وعى، وفي الوقت نفسه کل سلوک إنساني سلبي هو نتيجة غياب الوعي. وتبدو العلاقة وثيقة بين الإعلام بمضامينه المختلفة والوعي الفلسفي والثقافي، فالإعلام بعرضه لمختلف وجهات النظر والأفکار تجاه القضية أو المشکلة الواحدة، يدفع المتعلمين إلى التفکير، کما أن المضمون الإعلامي الجيد يکمل مهمة المدرسة في عملية التنشئة الاجتماعية وفي تشخيص مشکلات وقضايا المجتمع؛ حيث تعد المضامين الإعلامية المرآة الناطقة لما يموج به المجتمع من قضايا ومشکلات وتيارات فکرية وعادات وسلوکيات إيجابية أو سلبية. Abstract: Media has become one of the most serious issues that concern humans in the current era, due to its great influence on thought and life. The importance of media has increased in today's changing world with huge information, technical and technological breakthroughs. Furthermore, the media contents have a set of techniques in forming the intellectual environment of the individual, thus forming his/her philosophical and cultural awareness. As the development of students' philosophical and cultural awareness is an educational and social necessity that ensures better life. It also prevents many problems in contemporary life where awareness is related to behavior. It is believed that positive human behavior is the result of awareness; however, every negative human behavior is the result of awareness's absence. The relationship between various contents of media and philosophical & cultural awareness is indisputable. The media, by presenting various points of view and ideas towards a single issue or problem, urges students to think. Moreover, good media content can support the school’s mission in the socialization process and in diagnosing problems & issues of society. Hence, the media contents are the speaking tongues of issues, problems, thoughts, positive or negative habits and behaviors in society.
عبد الخالق, سامح. (2020). المضامين الإعلامية مدخل لتنمية الوعي الفلسفي والثقافي Media Contents: an Approach for Developing Philosophical and Cultural Awareness. المجلة الدولیة للمناهج والتربیة التکنولوجیة, 1(1), 75-87. doi: 10.21608/ijcte.2020.157842
MLA
سامح عبد الخالق. "المضامين الإعلامية مدخل لتنمية الوعي الفلسفي والثقافي Media Contents: an Approach for Developing Philosophical and Cultural Awareness", المجلة الدولیة للمناهج والتربیة التکنولوجیة, 1, 1, 2020, 75-87. doi: 10.21608/ijcte.2020.157842
HARVARD
عبد الخالق, سامح. (2020). 'المضامين الإعلامية مدخل لتنمية الوعي الفلسفي والثقافي Media Contents: an Approach for Developing Philosophical and Cultural Awareness', المجلة الدولیة للمناهج والتربیة التکنولوجیة, 1(1), pp. 75-87. doi: 10.21608/ijcte.2020.157842
VANCOUVER
عبد الخالق, سامح. المضامين الإعلامية مدخل لتنمية الوعي الفلسفي والثقافي Media Contents: an Approach for Developing Philosophical and Cultural Awareness. المجلة الدولیة للمناهج والتربیة التکنولوجیة, 2020; 1(1): 75-87. doi: 10.21608/ijcte.2020.157842