" A Proposed Strategy Based on Service Learning to Develop English Functional Writing Skills for Secondary Stage Learners" "استراتيجية مقترحة قائمة على التعلم الخدمي لتطوير مهارات الکتابة الوظيفية باللغة الإنجليزية لدى طلاب المرحلة الثانوية"

نوع المستند : بحوث

المؤلف

کلية الدراسات العليا جامعة القاهرة

المستخلص

      In the era of globalization, writing in English has become a necessity for the present and the future, as it is used in many aspects of our daily life: education, work, scientific research and communication. According to the World Bank Report (2003) writing in English is considered a knowledge economy skill. The National Curriculum Framework for EFL for Ministry of Education of Egypt (2012) is in line with international trends, to include proficiency in functional writing in the English language as one of the learning outcomes of secondary school students.
        Out of the researcher’s experience as EFL teacher for secondary stage, and through revisiting the  recent local researches in the field of teaching and learning EFL writing skills (Bahgat, 2011; Elsayed, 2012; Ibraheem, 2016; Khodary , 2010; Salem, 2013; Shadi, 2015; Suleiman, 2015), and by conducting an exploratory study, the low EFL functional writing skills proficiency for secondary students was evident.
         The present study investigated the effectiveness of service learning strategy in developing the EFL functional writing skills for the secondary stage students. The study adopted a quasi-experimental approach employing one group design. The participants were twenty-three students in second secondary at Mostafa Kamel Governmental Language School, Omrania zone, Giza Governorate. Data collection instruments included a pre-posttest of EFL functional writing skills (book review, report and letter). The experiment lasted for 10 weeks in the second term of the academic year 2017-2018.
         The results showed a statistically significant difference between the mean scores of the pre- posttests in overall EFL functional writing skills in favor of the posttest results. Hence, the effectiveness of service learning was proved in developing the EFL functional writing skills of the second secondary students.
     في عصر العولمة، أصبحت الکتابة باللغة الإنجليزية ضرورة للحاضر والمستقبل، حيث يجري استخدامها في العديد من جوانب حياتنا اليومية: التعليم والعمل والبحث العلمي والتواصل. وفقا لتقرير البنک الدولي (2003) تعتبر الکتابة باللغة الإنجليزية من مهارات اقتصاد المعرفة. ويتماشى الإطار المرجعي القومي لمناهج اللغة الإنجليزية في وزارة التربية والتعليم المصرية (2012) مع الاتجاهات الدولية، ليشمل إجادة الکتابة الوظيفية باللغة الإنجليزية کأحد مخرجات التعلم لطلاب المدارس الثانوية.
    من خبرة الباحث کمدرسة للغة الإنجليزية بالمرحلة الثانوية، ومن خلال مراجعة البحوث المحلية الحديثة في مجال تعليم وتعلم مهارات کتابة باللغة الإنجليزية (بهجت، 2011؛ السيد، 2012؛ إبراهيم، 2016؛ خضري، 2010؛ سالم، 2013؛ شادي، 2015؛ سليمان، 2015)، ومن خلال إجراء دراسة استکشافية، اتضح انخفاض مستوى الکفاءة في مهارات الکتابة الوظيفية للغة الإنجليزية کلغة أجنبية لطلاب المرحلة الثانوية.
    تناولت الدراسة الحالية فاعلية استراتيجية التعلم الخدمي في تنمية مهارات الکتابة الوظيفية للغة الإنجليزية کلغة أجنبية للمرحلة الثانوية. اعتمدت الدراسة على المنهج شبه التجريبي باستخدام تصميم المجموعة الواحدة. تضمنت العينة المشارکة في الدراسة ثلاثة وعشرون طالبًا وطالبة بالصف الثاني في المرحلة الثانوية بمدرسة مصطفى کامل الحکومية للغات بإدارة العمرانية، بمحافظة الجيزة. تضمنت أدوات جمع البيانات اختبارًا قبليًا بعديا لمهارات الکتابة الوظيفية باللغة الإنجليزية (تحليل الکتاب، والتقرير، والخطاب). استمرت التجربة 10 أسابيع في الفصل الثاني من العام الدراسي 2017-2018.
    أشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات الاختبارات القبلي والبعدي في مهارات الکتابة الوظيفية للغة الإنجليزية لصالح نتائج الاختبار البعدي. وبناء عليه أثبتت الدراسة فاعلية استخدام التعلم الخدمي في تنمية مهارات الکتابة الوظيفية للغة الإنجليزية لطلاب الصف الثاني بالمرحلة الثانوية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية