تنمية مهارات الکتابة لتلاميذ المرحلة الابتدائية في ضوء البنائية الاجتماعية Developing writing skills for primary school students in light of social constructivism

نوع المستند : بحوث

المؤلف

کليه الدراسات التربويه

المستخلص

هدف البحث إلى تنمية مهارات الکتابة لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية، باستخدام برنامج قائم على النظرية البنائية الاجتماعية؛ ونظرا لطبيعة هذا البحث تم استخدام المنهج شبه التجريبي؛ ذي المجموعتين؛ لتطبيق البرنامج المقترح القائم على النظرية البنائة الاجتماعية على المجموعة التجريبية، وقد تم اعداد اختبار لقياس مهارات الکتابة، ودليل المعلم للبرنامج، وقد توصلت نتائج البحث الحالي إلى فاعلية البرنامج القائم على النظرية البنائية الاجتماعية في تنمية مهارات الکتابة لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية.
The research aimed to develop the writing skills of primary school students, using a program based on social constructivism theory. To develop these skills, the researcher used the quasi-experimental method. Due to the need for the research to review previous studies and research, and the literature, the researcher also employed the semi-experimental approach with two groups. To apply the proposed program based on social constructivism theory on the experimental group. it used the writing skills test prepared by the researcher and the teacher's guide for the program. The results of the current research reached the effectiveness of the program based on social constructivism theory in developing writing skills Among primary school pupils.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية