" تصور مقترح لتوظيف ادوات التعلم الإلکتروني (web 2.0) في العملية التعليمية لطالبات کلية التربية بالجامعات السعودية " "A Proposed model for exploiting the Second Generation Technology in the education process for colleges of Education in Saudi Arabia"

نوع المستند : بحوث

المؤلف

وزارة التعلبم

المستخلص

هدفت الدراسة إلى وضع تصور مقترح لتوظيف تقنيات الجيل الثاني في العملية التعليمية لطالبات کلية التربية بالجامعات السعودية، في ضوء تحديد المعارف والمهارات اللازمة لتوظيف تقنيات الجيل الثاني في العملية التعليمية، وواقع استخدام تقنيات الجيل الثاني من قبل الطالبات. تم اتباع المنهج الوصفي (المسحي)، تمثلت عينة الدراسة فى عينة عشوائية من طالبات السنة النهائية بکلية التربية بکل من جامعة الملک سعود وجامعة الأميرة نورة في مدينة الرياض. واعتمدت على استبانتين: الأولى لتعرف واقع استخدام طالبات کلية التربية لتقنيات الجيل الثاني، والثانية لتحکيم التصور المقترح لتوظيف هذه التقنيات من قبل المتخصصين في المجال، وقد تم استعادة (204) استبانة لتحديد هذا الواقع من خلال تحديد درجة تمکن الطالبات من المهارة، ومدى الحاجة لتنمية هذه المهارة، وقد قسمت الاستبانة الى ثلاثة محاور: الأول بعنوان: المهارات الأساسية في استخدام الحاسب والانترنت والوسائط، والثاني بعنوان: المهارات الأساسية في مجال استخدام تقنيات الجيل الثاني، اما المحور الثالث بعنوان مرئيات الطالبات نحو توظيف تقنيات الجيل الثاني في العملية التعليمية.
ومن خلال التحليل الاحصائي للنتائج تبين تفاوت استجابات الطالبات بالنسبة لدرجة التمکن من المهارات الأساسية ومدى الحاجة لتنمية المهارات الأساسية. واخيرا تم وضع التصور المقترح في ضوء هذه النتائج، ثم تحکيمه من قبل ذوي الخبرة في المجال. عرضت الدراسة مجموعة من التوصيات اهمها ضرورة تضمين برامج تدريب المعلمات على المهارات الاساسية في استخدام الحاسب والانترنت والوسائط، وتقنيات الجيل الثاني. وتوفير الحوافز التي تشجع المعلمات على اکتساب المهارات الأساسية في استخدام الحاسب والانترنت والوسائط وتوظيفها في العملية التعليمية.
This study aimed to sugest a proposal to employ web2 techinques in learning process for the students of the Faculty of Education in Saudi universities, in the light of identifying the knowledge and skills necessary to employ techniques of web2, and the reality of the use of second - generation technologies by students.
The researcher followed the descriptive approach (survey) while the study population consisted of a random sample of final year students at the Faculty of Education at King Saud University and Princess Nora University in Riyadh. The study depended on two questionnaires , the first identifying the reality of the use of students of the Faculty of Education techniques for the second generation, and the second for arbitration perception proposed to employ these techniques by professionals persons in the field, has been restored (204) questionnaires to determine this fact by selecting the degree enables students of skill, and the need for the development of this skill, has divided the questionnaire into three themes: the first entitled: for basic skills in the use of computers , the internet and media , and the second entitled: basic skills in using the techniques of the web2 , while the third titled visuals students to employ techniques of the second generation in the learning process .
The results show that students' responces showed diffrrent levels in the  degree of mastery of skills and The need for the development of them. The proposal was performed for the perception in the light of these results, and then assessed by experienced professionals in the field.
Finally, the study offered a series of recommendations such as training programs for female teachers on basic skills in the use of computers and the internet and the media, and the second -generation technologies.
Providing incentives that encourage teachers to acquire basic skills in the use of computers and the Internet and media and employ them in the educational process.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية