فاعلية استراتيجية النمذجة في تنمية عادات العقل لدى طالبات الصف الأول الثانوي بمقرر الحديث Effectiveness of modeling strategy in Developing Mind Habits among Tenth Grade Female Students in Al Hadith Course

نوع المستند : بحوث

المؤلفون

1 کلية التربية – جامعة بيشة - السعودية

2 المملکة العربية السعودية، جامعة بيشة

المستخلص

هدف البحث الحالي التَّحققَ من فاعلية استراتيجية النمذجة في تنمية عادات العقل لدى طالبات الصف الأول الثانوي بمقرر الحديث بمحافظة بيشة، ولتحقيق هذا الهدف استُخدم المنهج التجريبي القائم على التصميم شبه التجريبي ذي المجموعتين؛ ذي القياسين القبلي والبعدي، وتکونت عينة البحث من (36) طالبة في مدرستين، تم اختيارهن بالطريقة العشوائية العنقودية، وتقسيمهن إلى مجموعتين متساويتين؛ إحداهما مجموعة تجريبية درستْ باستخدام استراتيجية النمذجة، والأخرى مجموعة ضابطة درستْ بالطريقة العادية، في الفصل الدراسي الثاني لعام 1441-1442هـ.
      وقد صمم الباحثان مواد البحث وأدواته، المتمثلة في إعداد قائمة بعادات العقل المختارة والمناسبة لطالبات الصف الأول الثانوي، وبناء بطاقة تحليل المحتوى لتحليل عادات العقل المتواجدة في الوحدة الثالثة (الثقافة الإسلامية) بمقرر الحديث (1)، وإعداد دليل للمعلمة في تنمية عادات العقل وفق استراتيجية النمذجة، وإعداد اختبار من نوع الاختيار من متعدد لقياس تحصيل تنمية عادات العقل. وبعد التجربة تم تطبيق الاختبار البعدي لعادات العقل على المجموعتين، استخدم الباحثان مجموعة من الحزم الإحصائية.
       وتوصل البحث إلى وجود فرقٍ دالٍّ إحصائياً عند مستوى الدلالة (0,05)، بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لمقياس عادات العقل، يُعْزَى لصالح المجموعة التجريبية. ووجود فرقٍ دالٍّ إحصائياً عند مستوى الدلالة (0,05)، بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لمقياس عادات العقل، يُعْزَى لصالح التطبيق البعدي وبحجم تأثير مرتفع. إضافة إلى فاعلية استراتيجية النمذجة في تنمية عادات العقل لدى طالبات الصف الأول الثانوي، وقد بلغ حجم الأثر (1,31) حسب معيار معادلة بلاک، والبالغ (1,2).
         وفي ضوء ما أسفرت عنه النتائج أوصى الباحثان بعدد من التوصيات، منها: ضرورة تضمين عادات العقل في مناهج التربية الإسلامية بکل فروعها، وتطوير دليل المعلمة، وإرفاق أنشطة وتدريبات مناسبة، وتدريب المعلمات على استخدام استراتيجيات ما وراء المعرفة.
الکلمات المفتاحية: استراتيجية، النمذجة، عادات العقل، الصف الأول الثانوي، مقرر الحديث.
The present research aimed to investigate the effectiveness of the modeling strategy in developing the habits of mind in Hadith course among the first-year secondary school female students, in Bisha governorate. In order to achieve this aim, the experimental approach, which is based on the quasi-experimental design of the two groups and the pre-post measurements, was used. Regarding the study sample, it consisted of (36) female students in two schools. The students were selected with the cluster random sampling method, and then divided into two equal groups: one of them is an experimental group, taught using the modeling strategy, and the other is a control group, taught in the normal method, in the second semester of the year 1441-1442 AH. The researchers designed the research materials and tools, namely: preparing a list of the selected mind habits which are appropriate for first-year secondary school female students, building a content analysis card to analyze the habits of mind existing in Unit 3 (Islamic culture) of the Hadith (1) course, preparing a teacher’s guide in developing the habits of mind according to the modeling strategy, for the female teachers, as well as preparing a multiple-choice type test to measure the achievement of  habits of mind development. After the experiment, the post-test of the habits of mind was applied to the two groups. The researchers used a set of statistical packages (SPSS) to analyze the results of the research. Thus, the researcher came up with the following results: There is a statistically significant difference at the significance level (0.05) between the two mean scores of the female students of the experimental and the control groups in the post-application of the Habits of Mind scale, attributed to the experimental group. There is a statistically significant difference at the significance level (0.05) between the two mean scores of the experimental group female students in the pre and post applications of the Habits of Mind scale, attributed to the post application with a high effect size, in addition to the effectiveness of the modeling strategy in developing the habits of mind among the first-year secondary school female students; The effect size has reached (1,31) in accordance with Black's equation standard, which is (1,2).Eventually, in light of the results, the researchers recommended a number of recommendations, including: the necessity of including the habits of mind in the curricula of Islamic Education in all its branches, developing the female teacher’s guide, attaching appropriate activities and exercises as well as training the female teachers on using the metacognitive strategies. 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية