التفاعل الاجتماعي وعلاقته بالمهارات اللغوية لدي أطفال طيف التوحد ذوي الأداء الوظيفي المرتفع والمنخفض" Social Interaction and Its Relationship to Language Skills among Children on the Autism Spectrum with High And Low Functional Performance.

نوع المستند : بحوث

المؤلف

کلية التربية - جامعة الازهر

المستخلص

هدف البحث إلي فحص العلاقة بين  التفاعل الاجتماعي والمهارات اللغوية، وتحديد الفروق في المهارات اللغوية ( لغة إستقبالية ، لغة تعبيرية) والمهارات الاجتماعية ( التفاعل الاجتماعي، المشارکة والتعاون، تکوين الصداقات) بين أطفال التوحد ذوي الأداء الوظيفي المرتفع والمنخفض ، وتکونت العينة من 87 طفلًا تتراوح أعمارهم ما بين 8-12 سنه ومتوسط قدرة 9,379 وانحراف معياري 1,366، وتراوح مستوى ذکاؤهم ما بين 62 ـــــــ 106 درجة بمتوسط قدره 74.471 وانحراف معياري 6.854 ، وتم تقسيم العينة إلي مجموعتين وفقًا لدرجات الذکاء والتي تم الحصول عليها من المدارس والمؤسسات الملتحقين بها ممن تجاوز مستوي ذکاءه 70% وأعلي يعد من ذوي الأداء الوظيفي المرتفع وبلغ عددهم 47 طفلًا، ومن قل عن هذه النسبة يعد أداء وظيفي منخفض وبلغ عددهم 40 طفلًا ، بناء علي القوائم المسجلة بالمراکز والمدارس المشارکة، وتم تطبيق مقياسي المهارات اللغوية والاجتماعية من إعداد الباحثة، وأسفرت نتائج البحث عن وجود علاقة ارتباطية دالة موجبة بين التفاعل الاجتماعي والمهارات اللغوية، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين أطفال طيف التوحد  ذوي الأداء الوظيفي المرتفع والأداء الوظيفي المنخفض علي مقياسي المهارات اللغوية والاجتماعية، ويوصي البحث بضرورة الاهتمام بالأنشطة الاجتماعية لأطفال طيف التوحد کأساس حيوي لتحسين المهارات اللغوية لديهم.
The aim of the research is to examine the relationship between social interaction and language skills, and to identify differences in language skills (receptive language, expressive language) and social skills (social interaction, sharing and sharing, making friends) area that ranges between 8-12 years and an average ability of 9,379 and a standard deviation of 1,366, and their intelligence level ranged between 62 - 106 degrees, with an average defense of 74,471 and a standard deviation of 6.854
The sample was divided into two groups according to the IQ scores obtained from the schools and institutions they attended, whose IQ level exceeded 70% and higher. They are considered to have high job performance and their number is 47 children, and whoever is less than this percentage is considered low job performance and their number is 40 children, based on On the lists registered in the participating centers and schools, the two measures of language and social skills were applied by the researcher, and the results of the research resulted in the presence of a positive significant correlation between social interaction and language skills, and the absence of statistically significant differences between autism spectrum children with high job performance and low job performance on the Measures of language and social skills, and the research recommends the necessity of paying attention to social activities for children on the autism spectrum as a vital basis for improving their language skills.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية