التفاعل بين موضع بدء رسم الكائنات الرقمية ونمط تتبعها ببرامج الرسم القائمة على الواقع المعزز وأثره في تحسين مستوى الانتباه وفاعلية الذات للتلاميذ الصم" "The Interaction Between The Starting Position of Drawing Digital Objects and Their Tracking Pattern in Drawing Programs Based on Augmented Reality and its Impact on Improving The Level of Attention and Self-Efficacy

نوع المستند : بحوث

المؤلفون

جامعة حلوان

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى قياس أثر التفاعل بين موضع بدء رسم الكائنات الرقمية (يمين/ يسار) ونمط تتبعها (مقيد وفق نقاط تحكم/ حر بدون نقاط تحكم) ببرامج الرسم القائمة على الواقع المعزز في تحسين مستوى الانتباه وفاعلية الذات للتلاميذ الصم، وتكونت عينة الدراسة للتجربة الأساسية من (20) تلميذ وتلميذة بمدرسة الأمل للصم والبكم بحلوان، حيث تم توزيعهم بطريقة عشوائية على أربعة مجموعات تجريبية، وفق التصميم التجريبي للبحث، حيث اشتملت كل مجموعة على (5) تلاميذ، بالصف الخامس والسادس الابتدائي، للعام الدراسي 2021/ 2022، وذلك في الفصل الدراسي الأول، وقد تم الاعتماد على المنهج التجريبي، وتمثلت أدوات البحث في إعداد مقياس مستوى الانتباه (إعداد الباحثتان)، مقياس فاعلية الذات (إعداد الباحثتان)، وذلك من أجل تحقيق أهداف البحث والتوصل لنتائجه، والتي أسفرت عن وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى ≤ (0,05) بين متوسطي درجات التلاميذ الصم نتيجة لاختلاف موضع  بدء رسم الكائنات الرقمية (يمين/ يسار) ببرامج الرسم القائمة على الواقع المعزز، ولصالح موضع البدء الأيمن لرسم الكائنات الرقمية، وذلك في التطبيق البعدي لمقياسي مستوى الانتباه وفاعلية الذات، كذلك وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى ≤ (0,05) بين متوسطي درجات التلاميذ الصم نتيجة لاختلاف نمط  تتبع الرسم (مقيد/ حر) ببرامج الرسم القائمة على الواقع المعزز، ولصالح نمط التتبع المقيد، وذلك في التطبيق البعدي لمقياسي مستوى الانتباه وفاعلية الذات، كما تبين وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ≤ (0,05) بين متوسطات درجات تلاميذ المجموعات التجريبية الأربعة  نتيجة التفاعل بين موضع رسم الكائنات الرقمية (يمين /يسار) ونمط تتبعها (مقيد/ غير مقيد) ببرامج الرسم القائمة على الواقع المعزز، ولصالح موضع البدء الأيمن لرسم الكائنات الرقمية ونمط التتبع المقيد، وذلك  في التطبيق البعدي لمقياسي مستوى الانتباه، وفاعلية الذات للتلاميذ الصم، وقد أوصت الباحثتان بضرورة تفعيل استخدام برامج الرسم القائمة على الواقع المعزز مع مختلف المراحل التعليمية، ولجميع المتعلمين وبخاصًة التلاميذ الصم، لأنهم يميلون مستقبلًا نحو المهن التي لا تتطلّب تواصلاً كالرسم، وبالتالي فهو يساهم في تحسين مستوى انتباههم، وزيادة ثقتهم بأنفسهم وتنمية مفاهيمهم الإيجابية عن الذات.
The aim of the current research is to measure the effect of the interaction between the starting position of drawing digital objects (right / left) and their tracking pattern (Tapline according to control points / freehand without control points) in drawing programs based on augmented reality in improving the level of attention and self-efficacy for deaf students. The study sample for the basic experiment consisted of (20) male and female students at Al-Amal School for the Deaf and Dumb in Helwan. they were randomly distributed into four experimental groups, according to the experimental design of the research. Each group included 5 students, in the fifth and sixth grades, for the academic year 2021/2022, in the First semester. The experimental method was used. The research tools were to prepare a scale for the level of attention (prepared by the two researchers), and a measure of self-efficacy (prepared by the two researchers), in order to achieve the objectives of the research and reach its results, which resulted in the presence of a statistically significant difference at the level ≤ (0.05) between the mean scores of deaf students as a result of the difference in the position of drawing digital objects (right / left) in drawing programs based on augmented reality, and in favor of the right starting position for drawing digital objects, in the post application of the attention level and self-efficacy scales. in addition, there is a statistically significant difference at the level ≤ (0.05) between the mean scores of deaf students as a result of the difference in drawing tracking patterns (restricted / free) in drawing programs based on augmented reality, and in favor of the restricted tracking style, in the post application of the level of attention and self-efficacy scales. Moreover,  it was found that there are statistically significant differences at the level ≤ (0.05) between the mean scores of the students of the four experimental groups as a result of the interaction between the position of drawing digital objects (right / left) and the pattern of their tracking (restricted / unrestricted) in the drawing programs that based on the augmented reality, in favor of the right starting position for drawing digital objects and the restricted tracking pattern, in the post application of the of attention level and self-efficacy scales for deaf students. The two researchers recommended the necessity of activating the use of drawing programs based on augmented reality with the various educational stages, and for all learners, especially deaf students, because they tend the future toward professions that do not require communication such as drawing. Therefore, it contributes to improving their level of attention, increasing their confidence in themselves, and developing their positive self-concepts.

الكلمات الرئيسية