فاعلية منهج مقترح فى الفيزياء قائم على أبعاد التنمية المستدامة لتنمية الاتجاه نحو المهنة لدى طلاب المعهد الفنى للبصريات" "Effectiveness of A Proposed Curriculum of Physics based on The Dimensions of Sustainable Development to Develop Attitude towards the Profession forStudents of The Technical Institute of Optics"

نوع المستند : بحوث

المؤلفون

1 المعهد الفنى للبصريات

2 كلية الدراسات العليا للتربية

3 کلية الدراسات العليا للتربية جامعة القاهرة

المستخلص

   هدف البحث الحالى إلى فاعلية منهج مقترح فى الفيزياء قائم على أبعاد التنمية المستدامة لتنمية الإتجاه نحو المهنة لدى طلاب المعهد الفنى الصناعى للبصريات ولتحقيق هذا الهدف قامت الباحثة بإعداد قائمة بالموضوعات العلمية فى الفيزياء المرتبطة بالبصريات فى ضوء أبعاد التنمية المستدامة لطلاب بالمعهد الفنى الصناعى  للبصريات التى ينبغى توافرها فى منهج الفيزياء للصف الثانى بالمعهد الفنى الصناعى للبصريات وتكونت القائمة من من ثلاث موضوعات هى:(الطاقة الشمسية – خصائص الضوء الموجية – الليزر والليزك)، وأربعة ابعاد للتنمية المستدامة وهى: ( الاجتماعى – البيئى – الاقتصادى- التكنولوجى) ويندرج تحت كل بعد عدد من الأهداف المرتبطة بالبعد، وفى ضوء هذه القائمة قامت الباحثة ببناء منهح الفيزياء وإعداد أداة البحث(مقياس الاتجاه نحو مهنة فنى البصريات) لإثبات فاعلية المنهج المقترح فى تنمية الاتجاه نحو مهنته البصريات ، وتوصلت نتائج البحث إلى تنمية الاتجاة الايجابى نحو مهنة فنى البصريات لدى مجموعة البحث.
The aim of this research is the effectiveness of a proposed curriculum in physics Based on the dimensions of sustainable development to develop the career orientation of the students of the Industrial Technical Institute for Optics. To this end, the researcher prepared a list of scientific subjects in physics related to optics in light of the dimensions of the sustainable development of students of the Industrial Technical Institute for Optics that should be available in the second-grade physics curriculum. (Solar - wavelength - laser and laser properties), four dimensions of sustainable development: (Social - Environmental - Economic - Technological) and falls under each dimension a number of objectives associated with the dimension. In the light of this list, the researcher built a Curriculum of Physics and prepared the research tool (Measurement of the direction towards the optics technician profession) to demonstrate the effectiveness of the proposed approach in developing the direction towards his optics profession. The results of the research have developed a positive trend toward the optics technician profession in the research group.

الكلمات الرئيسية