تصور مقترح لمنهج الفيزياء فى ضوء أبعاد التنمية المستدامة لطلاب المعهد الفنى الصناعى للبصريات A Suggested Proposal of Physics Curriculum in light of The Dimensions of Sustainable Development for Students of The Industrial Technical Institute of Optics

نوع المستند : بحوث

المؤلف

المعهد الفنى للبصريات

المستخلص

هدف البحث الحالى إلى وضع تصور مقترح لمنهج الفيزياء فى ضوء أبعاد التنمية المستدامة لطلاب المعهد الفنى الصناعى للبصريات من خلال تحديد قائمة بالموضوعات العلمية فى الفيزياء المرتبطة بالبصريات فى ضوء أبعاد التنمية المستدامة لطلاب بالمعهد الفنى الصناعى  للبصريات التى ينبغى توافرها  فى منهج الفيزياء للصف الثانى بالمعهد الفنى الصناعى للبصريات وتكونت القائمة من من ثلاث موضوعات هى:(الطاقة الشمسية – خصائص الضوء الموجية – الليزر والليزك)، وأربعة ابعاد للتنمية المستدامة وهى: ( الاجتماعى – البيئى – الاقتصادى- التكنولوجى) ويندرج تحت كل بعد عدد من الأهداف المرتبطة بالبعد. وبناءً على هذه القائمة تم وضع تصور مقترح  لمنهج الفيزياءفى ضوء أبعاد التنمية المستدامة لطلاب المعهد الفنى الصناعى للبصريات .
The objective of the present research is to develop a proposed concept of the physics curriculum in the light of the sustainable development dimensions of the students of the Institute of Optics by identifying a list of scientific subjects in optics-related physics in the light of the sustainable development dimensions of the students of the Institute of Optics in the physics curriculum of the second grade of the Institute of Optics. The list consists of three topics :( Solar energy - laser-wavelength properties) and four dimensions of sustainable development: Under each dimension are a number of objectives associated with the dimension. On the basis of this list, a proposed concept for the physics curriculum has been developed in light of the sustainable development dimensions of the students of the Industrial Institute of Optics.

الكلمات الرئيسية