التفكير التأملي والميل للانتحار لدى المراهقين في الثانوي العــــام والفني Reflective thinking and suicidal tendency among adolescents in General and technical secondary

نوع المستند : بحوث

المؤلفون

1 کلية التربية - جامعة الازهر

2 کلية التربية للبنات / جامعة الأزهر بالقاهرة

3 کلية الدراسات الانسانية للبنات ــ تفهنا الاشراف جامعة الأزهر

4 کلية التربية للبنات بالقاهرة ــ جامعة الأزهر

المستخلص

المستخلص
هدف البحث إلى التعرف على الفروق بين المراهقين فى التعليم الثانوي (العام والفني) من الذکور والإناث بالمرحلة الثانوية في کل من التفکير التأملي والميل للانتحار ، وبلغ عدد المشارکين في البحث (270) طالبًا وطالبة من المدراس الثانوية العامة والفنية بمحافظة أسيوط، وطبق مقياس التفکير التأملي (إعداد: أسماء جمال محمد 2022 ) ومقياس الميل للانتحار ( إعداد: أسماء جمال محمد 2022 ) ، وتوصلت نتائج البحث إلى وجود فروق دالة إحصائيًا بين درجات طلاب الثانوي العام والفني على مقياس التفکير التأملي، لصالح طلاب الثانوي الفني، کما تبين وجود فروق دالة إحصائيًا بين درجات طلاب الثانوي العام والفني على مقياس الميل للانتحار، لصالح طلاب الثانوي العام، وکذلک أسفرت النتائج عن عدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين المراهقين من الذکور والإناث على مقياس التفکير التأملي، کما تبين عدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين المراهقين من الذکور والإناث على مقياس الميل للانتحار، وتم عرض مجموعة من التوصيات فى ضوء النتائج التى أسفر عنها البحث .
Abstract:
The research aimed to identify the differences between adolescents in secondary education (general and technical), males and females at the secondary level, in both reflective thinking and suicidal tendency. The number of participants in the research was (270) male and female students from general and technical secondary schools in Assiut Governorate. (Prepared by: Asmaa Jamal Muhammad 2022) and the Suicide Inclination Scale (Prepared by: Asma Jamal Muhammad 2022), and the results of the research found that there were statistically significant differences between the grades of general and technical secondary students on the reflective thinking scale, in favor of technical secondary students, as it was found that there are statistically significant differences Among the grades of general and technical secondary students on the suicidal tendency scale, in favor of high school students, The results also resulted in the absence of statistically significant differences between male and female adolescents on the reflective thinking scale. It was also found that there were no statistically significant differences between male and female adolescents on the suicidal tendency scale, and a set of recommendations were presented in light of the results of the research

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية