" أساليب المعاملة الوالدية و الذكاء الوجداني لدى طلاب المرحلة الثانوية فى ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية" "Methods of parental treatment and emotional intelligence among secondary school students In light of some demographic variables"

نوع المستند : بحوث

المؤلفون

1 کلية التربية - جامعة الازهر

2 کلية التربية للبنين - جامعة الأزهر

3 كلية التربية بنين - جامعة الأزهر

المستخلص

مستخلص:
هدف البحث الى الكشف عن الفروق بين الجنسين ، والعلاقة بين المستوى التعليمى للوالدين ، وأساليب المعاملة الوالدية والذكاء الوجداني لدى طلاب المرحلة الثانوية العامة ، وبلغت العينة 222 طالباً ، منهم 86 ذكور ، 136 إناث ، من القسمين العلمى وبلغوا 131 طالباً ، 91  أدبى ، من المدارس الثانوية بإدارة شبين القناطر التعليمية ، محافظة القليوبية ، تراوحت أعمارهم من16 ــ 18 عاما ، بمتوسط قدره 17.3 سنة ، وإنحراف معيارى 3.701 ، وتم تطبيق مقياس أساليب المعاملة الوالدية ( إعداد خالد محمود حيدر 2022 ) وهو يعكس عشرة أساليب هى: التسامح فى مقابل / القسوة  ، الإقناع / التسلط ، التقدير/ الإيذاء النفسي  ، الإشباع  / الحرمان ، الانفتاح / العزلة ، العدالة / التفرقة، الاتساق/ التذبذب ، النصح والإرشاد / الحماية الزائدة ، الاستقلالية / التدليل ، الاهتمام / الاهمال. ومقياس الذكاء الوجدانى ( إعداد بارــ أون ، جيمس باركر 2006 ) ، وهو يعكس ستة أبعاد : الكفاءة الشخصية ، الكفاءة الاجتماعـية ، كفاءة إدارة الضغوط النفسية ، الكفاءة الكيفية ، كفاءة المزاج الإيجابي العام ، و كفاءة الانطباع الإيجابي ، وأسفرت النتائج عن عدم وجود علاقة دالة إحصائياً بين المستوى التعليمى للوالدين ( الأب ، الأم ) و أساليب المعاملة الوالدية كما يدركها طلاب الثانوى . وعدم وجود علاقة دالة إحصائياً بين المستوى التعليمى للوالدين ( الأب ، الأم ) و أبعاد مقياس الذكاء الوجدانى ، فيما عدا علاقة موجبة دالة للأم عند مستوى 0.01 فى الكفاءة الأجتماعية ، وعند مستوى 0.05 للأب مع إدارة الضغوط  ، ووجود فروقاً دالة عند مستوى0.01 فى الفروق بين الجنسين على اسلوب الاتساق / التذبذب ،وعند مستوى 0.05 لاسلوب العدالة / التفرقة لصالح الإناث ، ووجود فروقاً دالة عند مستوى0.01 فى الفروق بين الجنسين فى الذكاء الوجدانى على بعد المزاج الإيجابى ، وعند مستوى 0.05 على بعدى إدرة الضغوط ، الإنطباع الإيجابى ، والدرجة الكلية للذكاء الوجدانى لصالح الإناث ، وفى ضوء تلك النتائج تم عرض مجموعة من الاقتراحات و التوصيات التربوية .
Abstract:
 goal The research aimed to reveal the differences between the sexes, and the relationship between the educational level of the parents, parental treatment methods and emotional intelligence among high school students, and the sample amounted to 222 students, including 86 males, 136 females, from the two scientific departments, and they reached 131 students, 91 literary, from schools Secondary school in Shebin Al-Qanater Educational Administration, Qalyubia Governorate, their ages ranged from 16-18 years, with an average of 17.3 years, and a standard deviation of 3.701. The Parental Treatment Methods Scale was applied (prepared by Khaled Mahmoud Haidar 2022), which reflects ten methods: tolerance versus cruelty, Persuasion/authoritarianism, appreciation/ psychological abuse, gratification/ denial, openness/ solitude, justice/ differentiation, consistency/ vacillation, counseling/ overprotection, independence/ pampering, attention/ neglect. And the emotional intelligence scale (prepared by Bar-On, James Parker 2006), which reflects six dimensions: personal competence, social competence, psychological stress management efficiency, qualitative competence, general positive mood efficiency, and positive impression efficiency. The results resulted in the absence of a statistically significant relationship. Between the educational level of the parents (father, mother) and the methods of parental treatment as realized by secondary students. And there was no statistically significant relationship between the educational level of the parents (father, mother) and the dimensions of the emotional intelligence scale, except for a positive significant relationship for the mother at the 0.01 level in social competence, and at the 0.05 level for the father with stress management, and there were significant differences at the 0.01 level in the differences between the sexes on the style of consistency / fluctuation, and at the level of 0.05 for the style of justice / discrimination in favor of females, And there were significant differences at the 0.01 level in the gender differences in emotional intelligence on the positive mood dimension, and at the 0.05 level on the dimensions of stress management, positive impression, and the total degree of emotional intelligence in favor of females, and in the light of these results a set of educational suggestions and recommendations were presented.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية