THE EFFECT OF VIRTUAL LANGUAGE LABS TO IMPROVE ENGLISH LITERACY SKILLS FOR GRADE 5 IN THE UAE IN DISTANCE LEARNING DURING THE PANDEMIC OF COVID-19 -أثر مختبرات اللغة الافتراضية في تحسين مهارات القراءة والكتابة باللغة الإنجليزية للصف الخامس أثناء التعليم عن بعد في دولة الإمارات العربية المتحدة خلال جائحة كوفيد-19

نوع المستند : بحوث

المؤلف

مؤسسة الإمارات للتعليم المدرسي

المستخلص

The aim of the present action research is to measure the effectiveness of utilizing virtual language labs in developing literacy skills among primary school pupils. To fulfill the purpose of the study, two instruments were constructed; a questionnaire designed by the researcher to determine the literacy sub-skills needed at this stage, a pre-post literacy test/ The validity and reliability of the study instruments were established before their use in the study. The study adopted the quasi-experimental design. The sample of the study consisted of 50 pupils randomly selected from fifth grade in a primary school, in Sharjah city, where 25 pupils represented the experimental group and 25 represented the control group. The virtual language labs training was administered to the experimental group for 4 weeks, whereas the control group received the conventional teaching following the prescribed Teacher's Guide procedures. Results of the post administration of the study instruments revealed that the virtual language labs program led to significant improvement in pupils literacy skills. Therefore, it was concluded that using virtual language labs program was highly effective in improving the participants' performance. It was recommended that Ministry of Education should train EFL teachers in using MALL strategies, in order to help their pupils to learn EFL literacy skill.    
تهدف هذه الدراسة إلى قياس مدى فاعلية استخدام مختبرات اللغة الافتراضية في تنمية مهارات القراءة والكتابة لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية. ولتحقيق الغرض من الدراسة، تم بناء أداتين هما استبانة مصمم من قبل الباحث لتحديد المهارات الفرعية لمحو الأمية اللازمة في هذه المرحلة، واختبار ما قبل محو الأمية. تم إثبات صحة وموثوقية أدوات الدراسة قبل استخدامها في هذا البحث. على الرغم من ذلك، اعتمدت هذه الدراسة التصميم شبه التجريبي. كما تكونت عينة الدراسة من 50 تلميذا تم اختيارهم عشوائيا من الصف الخامس الأساسي في إحدى المدارس الابتدائية بمدينة الشارقة، حيث مثل 25 تلميذا المجموعة التجريبية و25 طالبا المجموعة الضابطة. تم إعطاء تدريب مختبرات اللغة الافتراضية للمجموعة التجريبية لمدة 4 أسابيع، في حين تلقت المجموعة الضابطة التدريس التقليدي باتباع إجراءات دليل المعلم المقررة. ومع ذلك، كشفت نتائج الإدارة اللاحقة لأدوات الدراسة أن برنامج مختبرات اللغة الافتراضية أدى إلى تحسن كبير في مهارات القراءة والكتابة لدى التلاميذ. وهكذا، تم استخلاص أن مختبرات اللغة الافتراضية كان فعالا للغاية في تحسين أداء المشاركين. ومن ثم، فقد أوصي بأن تقوم وزارة التعليم بتدريب مدرس اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية (EFL) على استخدام استراتيجيات MALL، لمساعدة تلاميذهم على تعلم مهارات القراءة والكتابة باللغة الإنجليزية كلغة أجنبية.

الكلمات الرئيسية