برنامج مقترح في جغرافيا المدن الذكية قائم على النظرية الترابطية لتنمية بعض مفاهيم الأمن السيبرانى والتفكير المستدام لدى الطلاب المعليمين بكلية التربية Proposed Smart City Geography Program Based on Connectivism Theory for Developing Cybersecurity concepts and sustainable thinking among Student Teachers at Faculty of Education

نوع المستند : بحوث

المؤلف

کلية الدراسات العليا للتربية جامعة القاهرة

المستخلص

يهدف البحث إلي قياس فاعلية برنامج مقترح في جغرافيا المدن الذكية قائم على النظرية الترابطية في تنمية مفاهيم الأمن السيبرانى والتفكير المستدام لدى الطلاب المعلمين- بكلية التربية، ولتحقيق ذلك الهدف استخدمت الباحثة المنهج التجريبي ذات المجموعة الواحدة ، والمنهج الوصفي، وتحددت خطوات البحث بكتابة إطار نظري للبحث عن (جغرافيا المدن الذكية، النظرية الترابطية، الامن السيبرانى- التفكير المستدام)، ثم إعداد أدوات البحث( اختبار مفاهيم الامن السيبرانى-اختبار التفكير المستدام)، وتم التطبيق علي مجموعة البحث المكون من (35) طالب من الطلاب المعلمين بكلية التربية جامعة المنوفية ، وتوصل البحثُ إلى وجودِ فرق دالٍّ إحصائيًّا عند مستوى دلالة (0.01) بين متوسطي درجات طلاب مجموعة البحث في التطبيق القبلي والبعدي لاختبار مفاهيم الامن السيبرانى ككل ولكل بعد على حده لصالح التطبيق البعدي، كما توصل البحثُ إلى وجودِ فرق دالٍّ إحصائيًّا عند مستوى دلالة (0.01) بين متوسطي درجات طلاب مجموعة البحث في التطبيق القبلي والبعدي لاختبار التفكير المستدام ككل ولكل بعد على حده لصالح التطبيق البعدي ثم التوصل إلي التوصيات والبحوث المقترحة.
The aim of this research is to measure the effectiveness of a proposed Smart City Geography Program Based on Connectivism Theory for Developing Cybersecurity concepts and  sustainable thinking among Student Teachers at Faculty of Education - the researcher used the one-set experimental curriculum, and the research steps were defined by writing a theoretical framework for the search for (Geography of smart cities, Connectivism Theory, cybersecurity - sustainable thinking), then preparation of research tools (Cybersecurity Concept - Sustainable Thinking Test), applied to the research group of (35) Teacher Students - Faculty of Education - University of Menoufia. The research concludes that there is a statistically significant difference at the level of significance (0.01) between the average scores of the students of the research group, before and after the application of the  test cybersecurity as a whole, and for each one separately, in favor of the post application, and  The research concludes that there is a statistically significant difference at the level of significance  (0.01) between the average scores of the students of the research group, before and after the application of the  test sustainable thinking as a whole, and for each one separately, in favor of the post application. Then, the research ends with recommendations for future research.

الكلمات الرئيسية