A Program based on English for Specific Purposes to Enhance Scientific Literacy among Secondary Students (A Multidimensional Study) برنامج قائم على مدخلِ الإنجليزية لأغراض خاصّة(ESP) لتنمية الوعي العلمي لدى طلاب المرحلة الثانوية

نوع المستند : بحوث

المؤلف

کلية الدراسات العليا للتربية جامعة القاهرة

المستخلص

The purpose of the study is to investigate the effect of a program based on ESP to enhance scientific literacy among secondary students. A Quasi-experimental study was conducted including a random sample of (20) EFL third public secondary students (9 males and 11 females). Using the T-Test paired group design, the researcher applied the ESP program and a post-pre multi-dimensional scientific literacy test. the results showed a remarkable improvement upon participants regarding all scientific literacy dimensions. Procedural Scientific Literacy came first with an effect size of (2.07), then Functional Scientific Literacy with an effect size of (1.82), then Multidimensional Scientific Literacy with an effect size of (1.40), and lastly Nominal Scientific Literacy with an effect size of about (1.17). The findings also revealed remarkable improvement regarding the overall scientific literacy with an effect size of (1.614). Based on the results, the researcher made recommendations to curriculum planners and further researchers.
المستخلص :
هدفت هذه الدراسة إلى قياسِ فاعليّة برنامج قائم على مدخلِ الإنجليزية لأغراض خاصّة لتنمية الوعي العلمي لدى طلاب المرحلة الثانوية، ولتحقيق أهداف الدراسة اتّبع الباحث المنهج شبة التجريبي، وتكونت عينة الدراسة من (20) طالبًا وطالبة بالصف الثالث الثانوي (9 ذكور - 11 إناث). وباستخدام اختبار (ت) الإحصائي لتحليل البيانات، قام الباحث بتطبيق البرنامج المقترح على عينة الدراسة، كذلك اختبار الوعي العلمي متعدد الأبعاد قبليا وبعديا. وقد أظهرت نتائج الدراسة تحسنًا ملحوظًا لدى المشاركين فيما يتعلق بأبعاد الوعي العلمي، حيث جاء بعد الوعي العلمي المفاهيمي الإجرائي بالمرتبة الأولى بحجم تأثير مقداره (2.07)، ثم الوعي العلمي الوظيفي بحجم تأثير مقداره (1.82)، ثم الوعي العلمي متعدد الأبعاد بحجم تأثير مقداره (1.40)، وأخيراً الوعي العملي الإسمي بحجم تأثير مقداره (1.17). كما أشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية فيما يخص الوعي العلمي ككل قبل وبعد تطبيق البرنامج لصالح ما بعد التجربة، وبلغ حجم التأثير (1.614). واعتمادا على النتائج، قدم الباحث توصيات لمخططي المناهج والبحوث المستقبلية.

الكلمات الرئيسية