المدخل القصصي وتنمية مهارات التحدث باللغة العربية لتلاميذ ذوي صعوبات التعلم بالمرحلة الابتدائية في دولة الكويت Storytelling Approach to Develop Speaking Skills In Arabic for Students With Learning Disabilities at the Primary Level in the State of Kuwait

نوع المستند : بحوث

المؤلفون

1 وزاره التربية - الكويت

2 كلية الدراسات العليا للتربية - جامعة القاهرة

3 قسم المناهج وطرق التدريس - كلية الدراسات العليا للتربية - جامعة القاهرة

المستخلص

هدف هذا البحث تنمية مهارات التحدث باللغة العربية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية ذوي صعوبات التعلم في دولة الكويت من خلال المدخل القصصي، ولتحقيق هذا الهدف أعدت الباحثة قائمة بمهارات التحدث المناسبة لمجموعة البحث، واختبار مهارات التحدث وبطاقة ملاحظة، ثم قامت باختيار مجموعة بحثية تكونت من(20) تلميذًا ثم قامت بتطبيق بطاقة الملاحظة قبليًا، ثم التدريس بالبرنامج المقترح القائم على المدخل القصصي، ثم تطبيق بطاقة الملاحظة بعديًا، والتحقق من فاعلية المدخل القصصي في تنمية مهارات التحدث، وقد أكدت نتائج البحث وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى 05,0 لصالح التطبيق البعدي لاختبار مهارات التحدث، وفي ضوء ذلك أوصى البحث بضرورة الاهتمام بتدريس المدخل القصصي في مادة اللغة العربية كونه يهتم بإيجابية ومشاركة التلاميذ ذوي صعوبات التعلم في العملية التعليمية من خلال تنفيذ العديد من الأنشطة العلمية التعليمية القائمة على القصة؛ مما يؤدي إلى تنمية قدرات هؤلاء التلاميذ بما يساعدهم على مواجهة المواقف الحياتية المختلفة.
Abstract:
The aim of this research is to develop Arabic speaking skills among primary school students with learning difficulties in the State of Kuwait through storytelling approach. To achieve this goal, the researcher prepared a list of speaking skills suitable for the research group, And testing speaking skills and a note card, then she selected a research group consisting of (20) students and then applied the note card beforehand, then taught with the proposed program based on the narrative approach, then applied the note card posthumously, and verified the effectiveness of the narrative approach in developing speaking skills, The results of the research confirmed the presence of a statistically significant difference at the level of 0.05 in favor of the post-application of the speaking skills test. In light of this, the research recommended the need to pay attention to the teaching of the narrative approach in the subject of the Arabic language, as it is concerned with the positive and participation of students with learning difficulties in the educational process through the implementation of many educational scientific activities based on the story. This leads to the development of the abilities of these students, which helps them to face different life situations.

الكلمات الرئيسية