إستراتيجية مقترحة قائمة على مدخلي التقابل اللغوي وتحليل الأخطاء لتنمية مهارات التحدث لدى الدارسين الإندونيسيين في المستوى المبتدئ" A Proposed Program Based on Linguistic Contrast and Error Analysis to Develop Speaking Skills in The Arabic language for Indonesian Students at The Beginner Level

نوع المستند : بحوث

المؤلفون

1 Nasr City 4

2 ;كلية الدراسات التربويه- جامعه القاهره

3 كلية الدراسات العليا للتربية-جامعه القاهره

المستخلص

استهدف البحث من خلال المنهجين الوصفي والتجريبي (التصميم شبه التجريبي ذو المجموعتين الضابطة والتجريبية) وإعداد أدوات بحثية ومواد تعليمية تمثلت في استنبانة مهارات التحدث التي يجب تنميتها لدى الدارسين الإندونيسيين في المستوى المبتدئ، وكذا إعداد اختبار لمهارات التحدث في ضَوء المهارات التي تمَّ تحديدها، مع إعداد بطاقة ملاحظة لقياس تلك المهارات، بالإضافة إلى إعداد دليل معلم وكراسة للتدريبات، إلى وضع إستراتيجية مقترحة قائمة على مدخلي التقابل اللغوي وتحليل الأخطاء؛ لتنمية مهارات التحدث لدى الدارسين الإندونيسيين في المستوى المبتدئ، وبعد تطبيق الإستراتيجية على مجموعة البحث توصل البحث إلى فاعلية الإسترتيجية المقترحة، وأوصى البحث بتأكيد تعليم مهارة التحدث بصورة مقصودة ومنظمة، وتوجيه دارسي المستوى المبتدئ الإندونيسيين الناطقين بغير العربية إلى تطبيق هذه المهارات، وكذا توجيه المعلمين للأخذ بمبدأ التنوع في إستراتيجيات تدريس اللغة العربية وطرائقها بوصفها لغة ثانية؛ وذلك لجعل الطلاب أكثر دافعية أثناء التعلم.
Abstract:
The aim of the research was through the two prescriptive and experimental methodologies and the development of research tools and teaching materials, which were to identify the speaking skills to be developed by Indonesian students at the junior level as well as a test of speaking skills in light of the skills identified, With the preparation of a note card to measure those speaking skills, as well as the preparation of a teacher's manual and a pamphlet for training, To develop a proposed strategy based on linguistic interfaces and error analysis; To develop the speaking skills of Indonesian students at the junior level. After applying the strategy to the research group, the research found the effectiveness of the proposed strategy. The research recommended that the teaching of speaking skills be confirmed intentionally and systematically, and that non-Arabic-speaking Indonesian junior students be directed to apply these skills, as well as instructing teachers to introduce the principle of diversity in Arabic teaching strategies and methods as a second language; This is to make students more motivated during learning.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية