" تقويم محتوى مقررات الدراسات الإسلامية للمرحلة الثانوية "نظام المسارات" في ضوء قيم الأمن الفكري" Evaluate the content curriculum of Islamic Studies in secondary School ”track system” based on intellectual security values in Kingdom of Saudi Arabia

نوع المستند : بحوث

المؤلفون

1 كلية التربية - جامعه بيشة

2 كلية التربيه- جامعه بيشه

المستخلص

هدف البحث الحالي تقويم محتوى مقررات الدراسات الإسلامية للمرحلة الثانوية، نظام المسارات في المملكة العربية السعودية في ضوء قيم الأمن الفكري. استخدمت الباحثة المنهج الوصفي القائم على تحليل المحتوى، وأعدت قائمةً بقيم الأمن الفكري بلغت (60) قيمة، موزعة على خمس مجالات، هي: (قيم الأمن الفكري العقلية، قيم الأمن الفكري الاجتماعية، قيم الأمن الفكري الوطنية، قيم الأمن الفكري الثقافية، قيم الأمن الفكري التقنية)، ثم حلَّلت محتوى مقررات الدراسات الإسلامية للمرحلة الثانوية في ضوئها، وهي: (تفسير1، حديث1، توحيد1، قراءات1، تفسير2، حديث2، توحيد2، قراءات2، علوم قرآن). وتوصّلت إلى عدد من النتائج، أهمها: وجود تفاوت في توزيع قيم الأمن الفكري في كتب الدراسات الإسلامية، فقد بلغت قيم الأمن الفكري الاجتماعية النسبة الأكبر على مستوى كتب مقررات الدراسات الإسلامية، وبنسبة (68.52%). بينما جاءت قيم الأمن الفكري التقنية في المرتبة الأخيرة، وبنسبة (12.04%)، وأظهرت النتائج قصورًا واضحًا في تضمين أبعاد قيم الأمن الفكري في محتوى مقررات الدراسات الإسلامية للمرحلة الثانوية. وأوصت الباحثة بعدد من التوصيات في ضوء ما توصلت إليه من نتائج، أهمها: الاستفادة من قائمة قيم الأمن الفكري التي تم بناؤها، لبناء المحتوى التعليمي وتصميمه لمقررات الدراسات الإسلامية للمرحلة الثانوية (نظام المسارات)، ومراعاة التوازن في توزيع قيم الأمن الفكري عند بناء المحتوى التعليمي. وتمّ بناء تصور مقترح لتضمين قيم الأمن الفكري بمحتوى مقررات الدراسات الإسلامية للمرحلة الثانوية (نظام المسارات).
Abstract:
The study aims to evaluate the content curriculum of Islamic Studies in secondary School, track system, in Saudi Arabia, based on intellectual security values. The study employs the descriptive approach to analyze the intended course content. The researcher set up a list of intellectual security values, comprising 60 values, the distribution of which ranges over five domains: mental intellectuality, social intellectuality, national intellectuality, cultural intellectuality and technological intellectuality. Based on these types of values, the course content of Islamic Studies was then analysed. The courses Interpretation 1, Hadith 1, Allah’s Monotheism 1, Readings 1, Interpretation 2, Hadith 2, Allah’s Monotheism 2, Readings 2, and Holy Qur’an Sciences. The study concludes with a number of findings including: it is found that in Islamic Studies courses the distribution is varied between intellectual security values of the abovementioned domains, whereby social intellectual security values scored the highest percentage across the courses, i.e. 68.52%. However, technological intellectual security values scored the lowest percentage, i.e. 12.04%. It is also found that there is clear deficiency in incorporating the dimensions of intellectual security values in the course content of Islamic Studies in Saudi Secondary School. Accordingly, the study provides several salient recommendations including: utilizing the list of intellectual security values proposed in the study to educationally design the content of the Islamic Studies course content in the secondary School (track system), carefully and seriously considering equal distribution of intellectual security values when constructing the Islamic Studies course content. The study also proposed a conceptual framework as a tool for incorporating the intellectual security values in the course content of Islamic Studies in Saudi Secondary School (track system).

الكلمات الرئيسية