استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي لتطوير مهارات كتابة الأبحاث لطلاب اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في جامعةMSA" Using Artificial Intelligence Applications for Developing EFL University Students’ Research Writing in MSA University

نوع المستند : بحوث

المؤلف

جامعة القاهرة كلية الدراسات العليا للتربية

المستخلص

تهدف هذه الدراسة إلى التحقيق في تأثير استخدام بعض الأنشطة الاصطناعية المقترحة لتطوير كتابة الأبحاث في تخصص اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية لطلاب السنة الثالثة في جامعة إم إس إيه. كان مشاركو الدراسة عبارة عن 30 طالبًا في السنة الثالثة في كلية اللغات في جامعة إم إس إيه خلال العام الأكاديمي 2022-2023. شملت أدوات الباحث قائمة التحقق من البحث وجدول تقييم واختبار كتابة الأبحاث قبل وبعد الدورة. تم تدريس المشاركين باستخدام بعض التطبيقات الاصطناعية ذات الصلة التي صممها الباحث وتضمنت "شات بوت" و"جوجل كولاب" وأكواد "بايثون" و"ترانسفورمرز" و"Mendley" و"Grammarly" و"Turnitin". تم تحليل درجات المشاركين في الاختبارين القبلي والبعدي إحصائيًا باستخدام اختبار تي وحجم التأثير. أظهرت نتائج الدراسة تأثيرًا إيجابيًا لاستخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي في تعزيز مهارات كتابة الأبحاث لطلاب الجامعة في السنة الثالثة.
Abstract:
Using Artificial Intelligence Applications for Developing EFL University Students’ Research Writing in MSA University
This study aimed to investigate the effect of using some proposed AI activities For developing EFL research writing for the third year students in MSA university. The study followed quasi experimental method (control and experimental groups).Participants of the study were 30 students in the third year in the faculty of languages in MSA university in the academic year 2022– 2023. The researcher`s instruments included research checklist, a rubric and a pre/post research writing test. Participants were taught through using some relevant AI applications designed by the researcher that included chatbot, google colab , python codes , transformers , Mendley, grammarly and Turnitin . Participants’ scores on the pre and posttest were statistically analyzed using T- test and effect size. Results of the study revealed the positive effect of using AI applications on enhancing third year university students’ research writing skills.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية