برنامج تنمية مهنية مٌقترح قائم على متطلبات الثورة الصناعية الرابعة لتنمية الكفاءات التقنية لأخصائى الإعلام التربوى بالمرحلة الثانوية "A Proposed Professional Development Program Based on The Fourth Industrial Revolution Requirements in Developing technical Efficiencies of Educational Media Specialist at The Secondary Stage"

نوع المستند : بحوث

المؤلفون

1 كلية الدراسات العليا للتربية جامعة القاهرة

2 كلية الدراسات العليا للتربية- جامعه القاهره

المستخلص

هدف البحث الحالى إلى تنمية الكفاءات التقنية لأخصائي الإعلام التربوي من خلال برنامج تنمية مهنية مُقترح قائم على متطلبات الثورة الصناعية الرابعة لأخصائي الإعلام التربوي بالمرحلة الثانوية، ولتحقيق هدف البحث أعدت الباحثة قائمة الكفاءات التقنية، واختبار الكفاءات التقنية، وبطاقة تقييم المنتج النهائي، وبرنامج التنمية المهنية المٌقترح القائم على متطلبات الثورة الصناعية الرابعة، متضمنًا: دليل المدرب ودليل المتدرب.
تم تطبيق أدوات البحث ومواده التعليمية على مجموعة بحثية واحدة مكونة من ثلاثة وثلاثين أخصائي من أخصائي الإعلام التربوي بمحافظة القاهرة ، وذلك من مدارس ست إدارات تعليمية من إدارات المحافظة، وذلك لمدة شهرين2022/ 2023م.
وأسفرت نتائج البحث عن: وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية في التطبيقين: القبلي والبعدي في بطاقة تقييم المنتج النهائي للكفاءات التقنية ككل ولكل كفاءة من كفاءاته على حدا لصالح التطبيق البعدي، كما أظهرت نتائج البحث فاعلية برنامج التنمية المهنية المُقترح القائم على متطلبات الثورة الصناعية الرابعة في تنمية الكفاءات التقنية لدى أخصائي الإعلام التربوي بالمرحلة الثانوية.
Abstract:
The current research aimed to develop technical competencies through teaching a proposed professional development program based on the requirements of the Fourth Industrial Revolution for educational media specialists at the secondary stage, and to achieve the research goal, the researcher prepared a list of technical competencies, technical competencies test, final product evaluation card, and the proposed professional development program based on the requirements of the Fourth Industrial Revolution, including: Trainer's Guide and Trainee's Guide.The research tools and educational materials were applied to one research group consisting of thirty-three specialists from the educational media specialist in Cairo Governorate, from the schools of six educational departments from the governorate's departments, for a period of two months 2022/2023.The results of the research resulted in: The existence of statistically significant differences between the average scores of the experimental group in the two applications: pre- and post-in the final product evaluation card for technical competencies as a whole and for each of its competencies in favor of the post-application, and the results of the research showed the effectiveness of the proposed professional development program based on the requirements of the Fourth Industrial Revolution in developing technical competencies among educational media specialists at the secondary stage.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية