توظيف بيئات التعلم الشخصية لتنمية مهارات الكتابة الإبداعية لدى طلاب المرحلة الثانوية "Employing personal learning environments to develop creative writing skills in Arabic among secondary school students"

نوع المستند : بحوث

المؤلفون

1 جامعة القاهرة-كلية الدراسات العليا للتربية-قسم المناهج وطرق التدريس

2 كلية الدراسات العليا للتربية- جامعه القاهره

3 كلية الدراسات التربوية- جامعة القاهرة

المستخلص

استهدف البحث تنمية مهارات الكتابة الإبداعية باللغة العربية لدى طلاب المرحلة الثانوية، باستخدام بيئات التعلم الشخصية، ومزج الباحث بين المنهجين: الوصفي التحليلي، والتجريبي؛ لتطبيق استخدام مصادر المعرفة على المجموعة التجريبية، وإعداد أدوات البحث ومواده التعليمية، وهي:استبانة مهارات الكتابة الإبداعية المناسبة لطلاب الصف الأول الثانوي، واختبار مهارات الكتابة الإبداعية ، ومقياس متدرج لتقدير درجات الكتابة الإبداعية، وتوظيف فيس بوك لتنمية مهارات الكتابة الإبداعية ، ودليل المعلم؛ لتوظيف بيئات التعلم الشخصية، وكُتيب الطالب؛ لتنمية مهارات الكتابة الإبداعية لطلاب الصف الأول الثانوي باستخدام بيئات التعلم الشخصية.
توصل البحث إلى:وجود فرق ذي دلالة إحصائية بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية في التطبيقيْن: القبلي والبعدي في تنمية مهارات الكتابة الإبداعية ككل لصالح التطبيق البعدي، ووجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى دلالة (0.05 ≥α ) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة الضابطة، وطلاب المجموعة التجريبية في التطبيق البعدي لاختبار مهارات الكتابة الإبداعية -في كل مهارة على حدة- لصالح المجموعة التجريبية.
وفي ضوء النتائج يوصي البحث بضرورة إعادة النظر في برامج إعداد معلم اللغة العربية بما يتماشى مع الأدوار المنوطة به في ظل التوصيات التي تنادي بضرورة استخدام التقنيات الحديثة في تعليم اللغة العربية، والإفادة من قائمة مهارات الكتابة الإبداعية التي أسفر عنها البحث في تصميم مقرر للكتابة الإبداعية في المرحلة الثانوية وفقًا لتوظيف بيئات التعلم الشخصية في تعليم الكتابة الإبداعية.
Abstract:
The research aimed to develop creative writing skills in Arabic among secondary school students, using personal learning environments, and the researcher mixed the two approaches: descriptive, analytical, and experimental. To apply the use of knowledge sources to the experimental group, and prepare research tools and educational materials, which are: a creative writing skills questionnaire appropriate for first-year secondary school students, a creative writing skills test, a scale for grading creative writing grades, using Facebook to develop creative writing skills, and a teacher’s guide; To employ personalized learning environments, and the student handbook; To develop creative writing skills for first-year secondary school students using personal learning environments.
The research found: There is a statistically significant difference between the average scores of the experimental group students in the two applications: pre- and post-test in developing creative writing skills as a whole in favor of the post-application, and there is a statistically significant difference at a significance level (0.05 ≥α) between the average scores of the control group students. And the students of the experimental group in the post-application of the creative writing skills test - in each skill separately - for the benefit of the experimental group. 
In light of the results, the researcher recommends the necessity of reconsidering Arabic language teacher preparation programs in line with the roles assigned to him in light of the recommendations that call for the necessity of using modern technologies in teaching the Arabic language, and benefiting from the list of creative writing skills that resulted from the research in designing a course for creative writing in Secondary stage according to the use of personal learning environments in teaching creative writing.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية