برنامج تدريبي قائم علي نموذج تيباك (TPACK)لتنمية وعي معلمي المواد الفلسفية والاجتماعية باحتياجات الطلاب ذوي الإعاقة البصرية والطلاقة الرقمية. TPACK Training Program to Develop the Awareness of Philosophy and Social Studies Teachers of the Needs of Students with Visual Impairment and Digital Fluency

نوع المستند : بحوث

المؤلف

مدرس المناهج وطرق تدريس المواد الفلسفية بکلية الدراسات العليا جامعة القاهرة

المستخلص

        هدف البحث تنمية وعي معلمي المواد الفلسفية والاجتماعية باحتياجات الطلاب ذوي الإعاقة البصرية والطلاقة الرقمية؛ من خلال التحقق من فاعلية برنامج تدريبي قائم على نموذج تيباك، ولتحقيق هذا الهدف قام الباحث بتطبيق أداتا البحث، المتمثلة في: مقياس الوعي باحتياجات الطلاب ذوي الإعاقة البصرية وبطاقة ملاحظة  الطلاقة الرقمية على مجموعة البحث التجريبية التي بلغت (30) معلمًا من معلمي المواد الفلسفية والاجتماعية القائمين بالتدريس للطلاب ذوي الإعاقة البصرية تطبيقًا قبليًا، ثم تدريس البرنامج لمجموعة البحث التجريبية، ثم تطبيق أداتا البحث تطبيقًا بعديًا على مجموعة البحث التجريبية. وبعد تحليل البيانات، تم استخلاص النتائج، وهي: وجود فرق دال إحصائيًا بين متوسطي درجات أفراد المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي على مقياس الوعي باحتياجات الطلاب ذوي الإعاقة البصرية وبطاقة ملاحظة  الطلاقة الرقمية لصالح التطبيق البعدي، وأن حجم تأثير البرنامج التدريبي القائم على نموذج تيباك في تنمية الوعي باحتياجات الطلاب ذوي الإعاقة البصرية والطلاقة الرقمية لدى معلمي المواد الفلسفية والاجتماعية كبير جدا. وفي ضوء نتائج البحث يوصي الباحث بعدد من التوصيات منها: تطوير برامج التنمية الوظيفية لمعلمي المواد الفلسفية والاجتماعية بتضمين مقرر النموذج التقني تيباك ببرامج إعداد وتدريب معلمي المواد الفلسفية والاجتماعية،  ووجود إعانات من وزارة الاتصالات بتزويد الطلاب ذوي الإعاقة البصرية بكمبيوتر شخصي محمل عليه برنامج ناطق للصوت للطلاب، وتزويد المدارس بالسطر الإلكتروني لتدعيم الكتب بوسائل لمسية وسمعية تساعد المعلمين والطلاب في ممارسة مهارات الطلاقة الرقمية.
Abstract:   
The current research attempts to develop Awareness Teachers of Philosophy and social to needs of Students Blind or low vision and  Digital fluency, through Drill programs Based on TPACK Model. To achieve this goal, the researcher administered of  Two research tools: an observation a scale of The needs of Students visual impairment Awareness and  Not card Digital fluency. The research group consisted of (30) teachers of philosophy. The experimental group received treatment through the program based on TPACK Model. Pre-post administrations of Two research tools were applied to the experimental group. After analyzing data, the results indicated that there are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group in the pre / post administrations on the level of The needs of Students visual impairment Awareness and  Not card Digital fluency in favor of the post administration. Consequently, the impact of the Drill programs Based on TPACK Model in developing The needs of Students visual impairment Awareness and Not card Digital fluency among teachers of philosophy was very large. The researcher recommends that the course of the Developing career development programs for teachers of philosophical and social subjects by including the TBACK technical model curriculum with programs for preparing and training teachers of philosophical and social subjects, and providing subsidies from the Ministry of Communications to provide students with visual disabilities with a personal computer loaded with a voice-activated program for students, and providing schools with electronic lines to supplement books with tactile and audio means. Helps teachers and students practice digital fluency skills

الكلمات الرئيسية