A Proposed Program Based on Constructivist Teaching Approach Utilizing Authentic Materials for Developing Writing skills for Preparatory Students برنامج مقترح قائم على التدريس البنائي باستخدام مواد أصيلة لتنمية مهارات الكتابة لدى طلبة المرحلة الإعدادية

نوع المستند : بحوث

المؤلف

المستخلص

Abstract:
       The present study aimed at investigating the effect of using a proposed program based on constructivist approach utilizing authentic materials for developing writing skills for 1st year preparatory students. Participants consisted of thirty first preparatory students at (Al Wafaa institutes) female preparatory school in Helwaan city. Instruments encompassed a questionnaire of students' needs analysis with a checklist of writing skills. The proposed program combined with techniques of (CAAM) such as team-work, cooperative learning, and surfing internet with using the main strategies of (CAAM) as; discussion, brainstorming, note-taking, problem-based learning, solving problem, and collaborative learning. Students' writing performance was assessed using pre-post writing test with paired samples t-test, and then Cohen d formula was applied to calculate the effect size. Results showed a statistically significant difference at (0.01) level between means of scores of the pre and post administration of the writing performance test in the overall writing performance and regarding to the following skills, which are arranged according to the progression of each sub skill, in writing; Generating details & outcomes, using sentences with a lot of correct vocabulary, Employing varied ideas & facts, Sentences with a lot of correct vocab & spelling, Brainstorming main ideas & details, correct grammar, coherence tools & punctuation marks, and organizing ideas in introduction, body& conclusion. For instance, the current study recommends implementing authentic materials into writing activities for preparatory students in order to a greater emphasis on writing skills in parallel with reading, speaking and listening skills within EFL courses and modules of preparatory scholars by curriculum designers and developers.

هدفت الدراسة إلى معرفة أثر استخدام برنامج مقترح قائم على المدخل البنائي واستخدام مواد تعليميه أصيلة في تنمية مهارات الكتابة لدى طالبات الصف الأول الإعدادي. تكونت عينة الدراسة من ثلاثين بمدرسة (معاهد الوفاء) الإعدادية للبنات بمدينة حلوان. وتضمنت الأدوات استبانة تحليل احتياجات الطالبات وقائمة مراجعة مهارات الكتابة. وتم دمج البرنامج المقترح مع تقنيات (CAAM) مثل العمل الجماعي والتعلم التعاوني وتصفح الإنترنت باستخدام الاستراتيجيات الرئيسية لـ (CAAM) وهي؛ المناقشة والعصف الذهني وتدوين الملاحظات والتعلم القائم على المشكلات وحل المشكلات والتعلم التعاوني. وتم تقييم أداء الطلاب في الكتابة باستخدام اختبار الكتابة قبل وبعد التطبيق، واستخدم اختبار t للعينات المرتبطه لقياس الفرق، ومعادلة كوهين د لحساب حجم التأثير. 
أظهرت النتائج وجود فرق ذي دلالة إحصائية عند مستوى (0.01) بين متوسط درجات الاختبار القبلي والبعدي لأداء الكتابة في الأداء الكتابي العام، وفيما يتعلق بالمهارات تم ترتيبها وفقًا لتقدم كل مهارة فرعية: الكتابة؛ توليد التفاصيل والنتائج، استخدام الجمل مع الكثير من المفردات الصحيحة،توظيف الأفكار والحقائق المتنوعة، الجمل مع الكثير من المفردات والتهجئة الصحيحة، العصف الذهني للأفكار الرئيسية والتفاصيل، القواعد الصحيحة، وأدوات التماسك وعلامات الترقيم، وتنظيم الأفكار في المقدمة والمتن والخاتمة. توصي الدراسة الحالية لاستخدام المواد التعليميه الأصيلة في أنشطة الكتابة للطلاب من أجل التركيز بشكل أكبر على مهارات الكتابة بالتوازي مع مهارات القراءة والتحدث والاستماع .


الكلمات الرئيسية