"نمط التحكم التعليمى بمحاضرات الفيديو وأثر تفاعله مع مستوى المثابرة الأكاديمية في تنمية التحصيل والدافعية للإنجاز لدى طلاب كلية التربية" “The Interaction between the Instructional Control Style in video lectures and and the Level of Academic Persistence and its impact on developing achievement and motivation for achievement among faculty of education students”

نوع المستند : بحوث

المؤلف

قسم تكنولوجيا التعليم كلية التربية - جامعة حلوان

المستخلص

يهدف هذا البحث للتعرف على أثر التفاعل بين نمط التحكم التعليمى داخل محاضرات الفيديو ومستوى المثابرة الأكاديمية فى تنمية التحصيل والدافعية للإنجاز لدى طلاب كلية التربية، وقد استخدمت الباحثة التصميم التجريبى العاملى (2 × 2)، وتكونت عينة البحث من 100 طالب من طلاب شعبة اللغة الإنجليزية فى كلية التربية جامعة حلوان، تم تقسيمهم إلى أربعة مجموعات تجريبية، وقد أسفرت نتائج البحث عن وجود فروق دالة إحصائيًا  عند مستوى ≤ (0.05) بين متوسطات درجات طلاب كلية التربية في التطبيق البعدي للاختبار التحصيلي ومقياس الدافعية للإنجاز نتيجة لاختلاف نمط التحكم التعليمى (متعلم/ برنامج) بمحاضرات الفيديو ، كما يوجد فروق دالة إحصائيًا  عند مستوى ≤ (0.05) بين متوسطات درجات طلاب كلية التربية في التطبيق البعدي للاختبار التحصيلي ومقياس الدافعية للإنجاز نتيجة لاختلاف مستوى المثابرة الأكاديمية (مرتفع/ منخفض) بمحاضرات الفيديو .بالإضافة إلى أن هناك فروق دالة إحصائيًا عند مستوى ≤ (0.05) بين متوسطات درجات طلاب كلية التربية في التطبيق البعدي للاختبار التحصيلى نتيجة التفاعل بين نمط التحكم (المتعلم/ البرنامج) بمحاضرات الفيديو التفاعلى ومستوى المثابرة الأكاديمية (مرتفع/ منخفض)،  كما توجد فروق دالة إحصائيًا عند مستوى ≤ (0.05) بين متوسطات درجات طلاب كلية التربية  في التطبيق البعدي لمقياس الدافعية للإنجاز نتيجة التفاعل بين نمط التحكم (المتعلم/ البرنامج) بمحاضرات الفيديو التفاعلى ومستوى المثابرة الأكاديمية (مرتفع/ منخفض).وقد أوصت الدراسة بضرورة الاستفادة من نتائج البحث عند تصميم محاضرات مع استخدام نمط التحكم التعليمى المناسب.
This study aims at identifying the effect of interaction between instructional control style in video lectures and the level of academic persistence in developing achievement and motivation for achievement for faculty of education' students. The researcher uses Factorial Design 2 × 2. The research sample consists of 100 students from faculty of education, English department, Helwan university. The research results in: There is statistically significant difference at the level of ≤ (0.05) between the mean scores of faculty of Education students in the post application of the achievement test and the achievement motivation scale as a result of the difference instructional control style  in the video lectures,  There is statistically significant difference at the level of ≤ (0.05) between the mean scores of faculty of Education students in the post application of the achievement test and the achievement motivation scale as a result of the difference in the level of academic persistence in the video lectures.  There are statistically significant differences at the level of ≤ (0.05) between the mean scores of faculty of education students in the post application of the achievement test as a result of the interaction between the control style in the video lectures and the level of academic persistence. There are statistically significant differences at the level of ≤ (0.05) between the mean scores of faculty of education students in the post application of the achievement motivation scale as a result of the interaction between the control style in the video lectures and the level of academic persistence. The study recommended the need of taking advantage of video platforms' services in the educational process, and working on producing collaborative videos using the learner's control style in other courses and employing them in different educational situations.                                                                                        

الكلمات الرئيسية