أثر أساليب التغذية الراجعة التصحيحية عبر روبوتات المحادثة التفاعلية في تحسين الكفاءة النحوية لدى طلاب المرحلة الثانوية "The Impact of Corrective Feedback Methods via Interactive Chatbots in Improving the Grammatical Competence for Secondary School Students"

نوع المستند : بحوث

المؤلفون

1 کلية التربية ، جامعة حلوان

2 جامعة حلوان

المستخلص

هدف البحث الحالى إلى قياس أثر أساليب التغذية الراجعة التصحيحية (الصريحة/التصحيح الضمنى/ طلب التوضيح) عبر روبوتات المحادثات التفاعلية بدلالة تأثيرها على تحسين الكفاءة النحوية لدى طلاب المرحلة الثانوي.تم اتباع المنهج الوصفي في مرحلة الدراسة والتحليل والتصميم، والمنهج التجريبي عند قياس فاعلية روبوتات المحادثة التفاعلية بتصميم ثلاثة مجموعات تجريبية ، وتكونت كل مجموعة من(30) طالبًا. واستخدمت أداة الاختبار التحصيل المعرفي (القبلى - البعدى) لقياس الكفاءة النحوية، وكشفت نتائج الدراسة عن وجود فروق دالة إحصائيًاعند مستوى (0.05) بين درجات الطلاب في الاختبار البعدي لقياس الكفاءة النحوية، وذلك لصالح طلاب المجموعة التجريبية الثالثة، والتي درست باستخدام أسلوب التغذية الراجعة التصحيحية (طلب التوضيح).وأوصت الدراسة بضرورة وضع خطط للتوسع في توظيف تطبيقات الذكاء الاصطناعي، والتي من أهمها ربوتات المحادثة التفاعلية في تدريس مختلف أنشطة المقرارات الدراسية بالمراحل العمرية المختلفة.
بناء عل ما اسفرت عليه النتائج، يقترح فريق البحث الآتي:
1. إجراء بحوث مماثلة لهذا البحث بالنسبة لمراحل تعليمية أخرى الابتدائية والإعدادية، فربما تختلف في النتائج طبقاً لميولهم واهتمامهم نحو الموضوعات المقررة.
2. دراسة أثر بعض المتغيرات الخاصة بأسلوب تصميم ربوتات المحادثة التفاعلية كالنص، الصوت، الفيديو، ببيئات التعلم الإلكتروني لذوي صعوبات الإدراك السمعي.
3. دراسة فاعلية نمط تقديم التغذية الراجعة القائمة على ربوتات المحادثة التفاعلية، وكذلك توقيت تقديمها ببيئات التعلم الإلكتروني المصغر لتنمية مهارات النطق للغة الإنجليزية لدى طلاب المرحلة الثانوية.
This study aims  to measure the effect of corrective feedback methods (explicit / implicit correction / request for clarification) through interactive chat bots in terms of their impact on improving learning efficiency for secondary school students (secondary school) at Al-Fath Al-Azhar Model Institute in Maadi. The descriptive approach in the phase of study, analysis and design, and the experimental approach when measuring the effectiveness of interactive chat bots by designing three experimental groups, each group consisting of (30) and the number of the study sample (90) students. The cognitive achievement test tool (pre- and post-test) was used to collect data on the grammar of the English language, as well as correcting students' scores in the (post-) attitude scale, which measures students' attitudes towards using interactive chat bots, and the responses were analyzed using the Statistical Package for Social Sciences (SPSS). There are statistically significant differences at the level (0.05) between the post-test scores of the third, second and first experimental group students. And this is in favor of the students of the third experimental group at the level of remembering, the level of understanding, and the level of application. And the total score is attributed to the effect of corrective feedback (request for clarification) in an environment based on interactive chat bots. The study recommended adopting the use of corrective feedback (request for clarification) with interactive chat bots to develop Achievement, learning efficiency, and the trend towards its use in the English language course of secondary school students. Develop plans to expand the employment of artificial intelligence applications in various academic courses

الكلمات الرئيسية