برنامج إثرائي مقترح قائم على نظرية المعنى لتنمية مهارات الكتابة السردية لطلاب المرحلة الثانوية A Suggested Enrichment Program Based on the Theory of Meaning for Developing the Skills of Narrative Writing among Secondary Stage Students

نوع المستند : بحوث

المؤلفون

1 كلية الدراسات العليا للتربية - جامعة القاهرة

2 جلنعة القاهرة- كلية الدراسات العليا للتربية

المستخلص

استهدف البحث تنمية مهارات الكتابة السردية لدى طالبات الصف الأول الثانوي باستخدام برنامج إثرائي مقترح قائم على نظرية المعنى؛ ولتحقيق هدف البحث أعدت الباحثة قائمة مهارات الكتابة السردية واختبار مهارات الكتابة السردية، والبرنامج الإثرائي المقترح القائم على نظرية المعنى، متضمنًا: دليل المعلم وكتيب أنشطة الطالبة.
تم تطبيق أدوات البحث ومواده التعليمية على مجموعة بحثية واحدة مكونة من تسعٍ وثلاثين طالبةً من طالبات الصف الأول الثانوي بمدرسة الشهيد محمد فاروق وهدان الثانوية بنات التابعة لإدارة بولاق الدكرور التعليمية بمحافظة الجيزة وذلك لمدة عام دراسي كامل2021/ 2022م.
وأظهرت نتائج البحث وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية في التطبيقين: القبلي والبعدي في اختبار مهارات الكتابة السردية ككل ولكل مهارة من مهاراته لصالح التطبيق البعدي، كما أظهرت نتائج البحث فاعلية البرنامج الإثرائي المقترح القائم على نظرية المعنى في تنمية مهارات الكتابة السردية لطالبات الصف الأول الثانوي، كما أوصت الباحثة بضرورة الاهتمام بتنمية مهارات الكتابة السردية لدى طالبات المرحلة الثانوية عامة وطالبات الصف الأول الثانوي خاصة، مع تقديم بعض المقترحات لبحوث مستقبلية.
The research aimed to develop the narrative writing skills of First year of Secondary School Students using a proposed enrichment program based on the theory of meaning. To achieve the goal of the research, the researcher prepared a list of narrative writing skills and a test of narrative writing skills, and the proposed enrichment program based on the theory of meaning, including: the teacher's guide and the student's activity booklet. The research tools and educational materials were applied to one research group consisting of thirty-nine first-year secondary school students at Al-Shaheed Muhammad Farouk Wahdan Secondary School for Girls, affiliated to the Bulaq El-Dakrour Educational Administration in Giza Governorate, for a full academic year 2021/2022. The results of the research showed that there were statistically significant differences between the mean scores of the experimental group in the two applications: the pre and post in the test of narrative writing skills as a whole and for each of its skills in favor of the post application. The researcher also recommended the need to pay attention to the development of narrative writing skills among secondary Stage Students in general and  First year of Secondary School Students in particular, with some suggestions for future research.

الكلمات الرئيسية