التفاعل بين التطبيقات المتنقلة والعروض الرقمية في ضوء النظرية التواصلية للتعلم لمعالجة معلومات تخطيط وإدارة الإنتاج لدى طلاب المدارس الصناعية Interaction Between Mobile Applications and Digital Presentations in Light of Communicative Theory of Learning for Processing Planning and Production Management Information of Industrial Schools Students

نوع المستند : بحوث

المؤلف

المركز القومي للبحوث التربوية والتنمية بالقاهرة

المستخلص

هــدف هذا البحث إلى تعرف أثر التفاعل بين التطبيقات المتنقلة والعروض الرقمية في ضوء النظرية التواصلية للتعلم لمعالجة معلومات تخطيط وإدارة الإنتاج لدى طلاب المدارس الصناعية، ولتحقيق أهداف البحث تم تصميم العروض الرقمية لمعلومات تخطيط وإدارة الإنتاج وتقديمها من خلال التطبيق المتنقل (Nearpod) في ضوء النظرية التواصلية للتعلم، وتم ايضًا إعداد دليل الطالب الإرشادي لاستخدام التطبيق المتنقل، وكذلك بناء اختبار معالجة معلومات تخطيط وإدارة الإنتاج، وتم اختيار مجموعتي البحث (الضابطة – التجريبية) من طلاب الصف الثالث بمدرسة طهطا الثانوية الصناعية بنين بمحافظة سوهاج وبلغت (30) طالبًا، واشتمل البحث على الاطار المنهجي، الاطار التجريبي وفقًا للتصميم التجريبي لتجربة البحث، واعتمد البحث على التطبيق القبلي والبعدي، والمقارنة بين مجموعتي البحث، وأسفرت نتائج البحث عن وجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى دلالة (0,01) بين متوسطي رتب درجات طلاب المجموعة التجريبية في اختبار معالجة معلومات تخطيط وإدارة الإنتاج التي درست باستخدام التطبيق المتنقل Nearpod)) والعروض الرقمية ودرجات طلاب المجموعة الضابطة التي درست بالطريقة التقليدية العادية وذلك في التطبيق البعدي لصالح طلاب المجموعة التجريبية، وكذلك وجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى دلالة (0,01) بين متوسطي رتب درجات طلاب المجموعة التجريبية وذلك في التطبيق القبلي والبعدي وهذا يشير إلى التأثير الايجابي لاستخدام التطبيق المتنقل Nearpod)) والعروض الرقمية في ضوء النظرية التواصلية للتعلم لمعالجة معلومات تخطيط وإدارة الإنتاج لدى طلاب المجموعة التجريبية لصالح التطبيق البعدي، ويوصي البحث بإعادة النظر في صياغة عرض وتقديم المحتوى التعليمي للمقررات الدراسية بالمدارس الصناعية وخاصة مقرر (تخطيط وإدارة الإنتاج) من خلال تبني مداخل تكنولوجية حديثة قائمة على نظريات التواصل والتطبيقات المتنقلة والعروض الرقمية للارتقاء بالمستوى المهني والتدريسي لمعلمي المدارس الصناعية بشكل يتناسب مع احتياجات الطلاب الرقمية، مع تدعيم الكتب والمناهج الدراسية بالتعليم الصناعي بنظريات التواصل الرقمية والتطبيقات المتنقلة للتعلم لإثراء عمليتي التعليم والتعلم لدى الطلاب.
Abstract:
This research aimed to identify the effect of interaction between mobile applications and digital presentations in light of communicative theory of learning for processing planning and production management information of industrial schools students. To realize research aims, digital presentations of planning and production management information were designed and presented through the mobile application of  (Nearpod) in light of communicative theory of learning. Student’s guidebook of using the mobile application as well as designing processing planning and production management information test were prepared. Research control and experimental groups were selected among third grade students at Tahta Industrial Secondary School for Boys in Sohag governorate. Its number is (30) students. The research devised the theoretical and experimental framework according to the research experimental design. The research relied on pre and post application and comparison between the two research groups. The research results showed statistically significant differences at the level (0.01) between the mean scores of experimental group students in processing planning and production management information test taught by using mobile application (Nearpod) and digital presentations and the mean scores of control group students taught by the ordinary traditional method in the post application in favour of the experimental group. The results also showed statistically significant differences at the level (0.01) between the mean scores of experimental group students in the pre and post application. This proves the positive effect of using mobile application (Nearpod) and digital presentations based on communicative theory of learning in processing planning and production management information of experimental group students in post application. The research recommends reconsidering presenting the learning content of school syllabi in industrial schools by employing modern approaches based on communicative theories, mobile applications and digital presentations to upgrade industrial schools teachers’ professional and teaching standard to suit students’ digital needs as well as supporting school books and curricula in  industrial education with communicative theories and mobile applications of learning to enrich teaching and learning processes.

الكلمات الرئيسية