أثر اختلاف نمط التحكم (متعلم/ برنامج) ونمط توجيه الأنشطة (موجه/ غير موجه) في برمجية الوسائط المتعددة على تنمية المهارات الرقمية لطلاب الصف العاشر The impact of the different control pattern (learner/program) and the pattern of guiding activities (directed/undirected) in multimedia software on the development of digital skills for tenth grade students

نوع المستند : بحوث

المؤلف

Arab Open University, Muscat, Oman

المستخلص

    هدف البحث إلى تعرف فاعلية استخدام أنماط التحكم (متعلم/ برنامج) وأسلوب توجيه الأنشطة (موجه وغير موجه) في برمجية الوسائط المتعددة على تنمية المهارات الرقمية لطلاب الصف العاشر لمدارس ولاية صحار بسلطنة عمان، ولتحقيق أهداف البحث الحالي استخدم الباحثون التصميم شبه التجريبي وقد تكونت عينة البحث من طلاب مدرسة دقال بولاية صحار ممثلين لعينة البحث وبلغ عددهم (40 طالباً) موزعين على أربعة مجموعات، وقد تمثلت أداة القياس باستخدام بطاقة الملاحظة وتمت المعالجة التجريبية الاحصائية من خلال الإجابة على أسئلة البحث واختبار صحة الفروض الخاصة بالبحث وقد كشفت النتائج أنه لا يوجد أثر تفاعل بين أنماط التحكم الالكتروني وأساليب توجيه الأنشطة المستهدفة، بينما وجد أن نمط التحكم (البرنامج) في تصميم الوسائط المتعددة أكثر فاعلية من نمط التحكم (المتعلم)، كما وجد ايضاً أن أسلوب توجيه الأنشطة (الموجه) في تصميم الوسائط المتعددة أكثر فاعلية من أسلوب توجيه الانشطة (غير الموجه). وأوصت الدراسة بضرورة تفعيل هذه الأنماط والأساليب في مختلف المراحل التعليمية مما يسهم في جعل البيئة التعليمية بيئة جاذبة للتعلم ومناسبة لتحقيق الأهداف التعليمية التعلمية. كما أوصت الدراسة أنه من الأهمية اجراء الكثير من البحوث والدراسات حول أثر توظيف التكنولوجيا وأدواتها وبرامجها التعليمية والوسائط المتعددة لما لها من أثر إيجابي فعال في العملية التعليمية وتحقيق الأهداف التعليمية المنشودة وتجويد المحتوى التعليمي الى محتوى فعال جاذب للمتعلمين.
 Abstract:
The aim of the research is to identify the effectiveness of using control patterns (learner / program) and the method of guiding activities (directed and undirected) in multimedia software on developing the digital skills of tenth grade students in Sohar state schools in the Sultanate of Oman. To achieve the objectives of the current research, the researchers used the semi-experimental design. The research consisted of students from Dagal School in the state of Sohar, representing the research sample, and they numbered (40 students) distributed into four groups. An interaction between the electronic control patterns and the methods of directing the targeted activities, while it was found that the control pattern (program) in multimedia design is more effective than the (learner) control pattern, and it was also found that the method of directing activities (the mentor) in multimedia design is more effective than the method of directing Activities (undirected). The study recommended the necessity of activating these patterns and methods in the various educational stages, which contributes to making the educational environment an attractive environment for learning and suitable for achieving the educational and learning goals. The study also recommended that it is important to conduct a lot of research and studies on the impact of employing technology, its tools, educational programs, and multimedia because of its positive and effective impact on the educational process, achieving the desired educational goals, and improving the educational content into an effective and attractive content for learners.

الكلمات الرئيسية