أثر المحاكاة القائمة على الاكتشاف الموجه في تنمية التحصيل المعرفي لدى طلاب التعليم الصناعي Impact of discovery-driven simulation on development Cognitive Achievement in Industrial Education Students

نوع المستند : بحوث

المؤلفون

1 كلية التربية جامعة حلوان

2 كلية التربية، جامعة حلوان

3 جامعة حلوان

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى  قياس أثر استخدام بيئة المحاكاة الإلكترونية القائمة على التعلم بالاكتشاف الموجه في تنمية مهارات الهندسة الكهربية ودافعية الإنجاز لدى طلاب المدارس الثانوية الصناعية، وسعى البحث للتحقق من صحة الفروض: يوجد فرق دال احصائيًا عند مستوي ≥ 0.05 بين متوسطي درجات مجموعتي البحث التجريبيتين في التطبيق البعدي للاختبار التحصيلي المعرفي لمهارات الهندسة الكهربية، ترجع إلى التأثير الأساسي لبيئة المحاكاة الالكترونية القائمة على الاكتشاف الموجه، ويوجد فرق دال احصائيًا عند مستوي ≥ 0.05 بين متوسطي درجات مجموعتي البحث التجريبيتين في التطبيق البعدي لبطاقة ملاحظة مهارات الهندسة الكهربية، ترجع إلى التأثير الأساسي لبيئة المحاكاة الالكترونية القائمة على الاكتشاف الموجه، ويوجد فرق دال احصائيًا عند مستوي ≥ 0.05 بين متوسطي درجات مجموعتي البحث التجريبيتين في التطبيق البعدي لمقياس الدافعية للإنجاز، ترجع إلى التأثير الأساسي لبيئة المحاكاة الالكترونية القائمة على الاكتشاف الموجه)، و استخدم في هذا البحث التصميم التجريبي ذو المجموعتين التجريبيتين واختبار قبلي واختبار بعدي "One Group Pre-Test, Post-Test Design"، وكشفت نتائج البحث  وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات طلاب المجموعتين التجريبيتين في التطبيق البعدي لاختبار التحصيل المعرفي لمهارات الهندسة الكهربية لصالح طلاب المجموعة التجريبية الأولى التي تستخدم بيئة المحاكاة الإلكترونية القائمة على التعلم بالاكتشاف الحر     
The current research aims to measure the impact of the use of the learning-based e-simulation environment on the development of electrical engineering skills and motivation of industrial high school students. The research sought to validate the assumptions: D difference is statistically at a ≥ level of 0.05 between the average scores of the two experimental research groups in the remote application of the cognitive attainment test of electrical engineering skills ", due to the fundamental impact of a guided discovery-based electronic simulation environment, D difference is statistically at a ≥ level of 0.05 between the two experimental search groups' average scores in the dimensional application of the Electro Engineering Skills Observation Card ", due to the fundamental impact of a guided discovery-based electronic simulation environment, The D difference is statistically at a ≥ level of 0.05 between the average scores of the two experimental search groups in the dimensional application of the impulse measure of achievement. ", due to the underlying effect of the guided discovery-based electronic simulation environment and used in this research the experimental design with two experimental sets, a tribal test and a test after "One Group Pre-Test, Post-Test Design", and the results of the research revealed a statistical difference of D at the level of (0.05) Between the average grades of the students of the two pilot groups in the remote application to test the cognitive attainment of electrical engineering skills for the students of the first experimental group that uses the e-simulation environment based on free discovery learning

الكلمات الرئيسية