"إستراتيجية قائمة على مدخل التعلم الوجداني الاجتماعي لتنمية مهارات الكتابة الإبداعية باللغة العربية والمهارات الاجتماعية لطلاب المرحلة الثانوية" "A Strategy Based on Social Affective Learning Approach for Developing creative writing Skills in Arabic Language and Social Skills among secondary Stage Students"

نوع المستند : بحوث

المؤلف

مدرسة الحسام

المستخلص

يهدف البحث تنمية مهارات الكتابة الإبداعية والمهارات الاجتماعية لطلاب الصف الأول الثانوي باستخدام إستراتيجية مقترحة قائمة على مدخل التعلم الوجداني الاجتماعي؛ ولتحقيق هذا الهدف أعدت الباحثة قائمة مهارات للكتابة الإبداعية، واختبار مهارات الكتابة الإبداعية، وقائمة مهارات اجتماعية، ومقياس المهارات الاجتماعية، ودليل  المعلم لتدريس الكتابة الإبداعية بالإستراتيجية المقترحة،
وكتيب أنشطة التــــلميذ تكونت مجموعة البحث من 32 طالبًا من طلاب الصف الأول الثانوي، من مدرسة: الأورمان الثانوية بنين ، وقد تضمن التصميم شبه التجريبي ذات المجموعة الواحدة.
وأظهرت نتائج البحث وجود فرق ذي دلالة عن مستوى (0.01) بين درجات طلاب مجموعة البحث في التطبيق البعدي لاختبار مهارات الكتابة الإبداعية، ومقياس المهارات الاجتماعية؛ كما ظهرت وجود فرق ذي دلالة عند مستوى  (0.01) بين درجات طلاب المجموعة التجربيبة في التطبيقين: القبلي والبعدي لاختبار مهارات الكتابة الإبداعية ومقياس المهارات الاجتماعية لصالح التطبيق البعدي؛ مما يدل على فاعلية الإستراتيجية المقترحة في تنمية مهارات الكتابة الإبداعية والمهارات الاجتماعية لطلاب الصف الأول الثانوي. وفي ضوء نتائج البحث، توصي الباحثة بالاستفادة من مدخل التعلم الوجداني الاجتماعي في إعداد برامج وإستراتيجيات تنمي الفنون اللغوية في سياق اجتماعي، وتأكيد أهمية تنمية المهارات الاجتماعية في أثناء تدريس الفنون اللغوية.
Abstract:
The research aims to develop creative writing skills and social skills for first year secondary school students using a proposed strategy based on the social emotional learning approach. To achieve this goal, the researcher prepared a list of creative writing skills, a creative writing skills test, a social skills list, a social skills scale, a teacher’s guide for teaching creative writing with the proposed strategy, and a student activities booklet.  
The research group consisted of 32 first-year secondary school students, from Orman Secondary School for Boys, and included a one-group quasi-experimental design.
The results of the research showed that there was a significant difference at the level of (0.01) between the scores of the students of the research group in the post-application of the creative writing skills test and the social skills scale in favor of the students of the group. There also appeared to be a significant difference at the level of (0.01) between the scores of the experimental group students in the two applications: the pre- and post-test for the creative writing skills test and the social skills scale, in favor of the post-application. Which indicates the effectiveness of the proposed strategy in developing creative writing skills and social skills for first-year secondary school students. In light of the research results, the researcher recommends taking advantage of the social emotional learning approach in preparing programs and strategies that develop the linguistic arts in a social context, and emphasizing the importance of developing social skills while teaching the linguistic arts.

الكلمات الرئيسية