فاعلية برنامج مقترح قائم على نموذج تيباك TPACK لتنمية مهارات التفكير المتشعب والكفاءة الذاتية والوعى التكنولوجى للطلاب المعلمين بشعبتى العلوم والرياضيات بكلية التربية The effectiveness of a proposed program based on the TPACK model to develop divergent thinking skills, self-efficacy, and technological awareness for student teachers in the science and mathema

نوع المستند : بحوث

المؤلفون

1 جامعة حلوان

2 كلية التربية جامعة حلوان

المستخلص

مستخلص:
هدف هذا البحث إلى قياس فاعلية برنامج مقترح قائم على نموذج تيباك TPACK لتنمية مهارات التفكير المتشعب والكفاءة الذاتية والوعى التكنولوجى للطلاب المعلمين بشعبتى العلوم (فيزياء عربى) والرياضيات (رياضيات عربي) بكلية التربية؛ ولتحقيق الهدف من البحث قامت الباحثتان بإعداد برنامج مقترح قائم على نموذج تيباك TPACK ، وقائمة بمهارات التفكير المتشعب، وقائمة بأبعاد الكفاءة الذاتية، وقائمة بأبعاد الوعى التكنولوجى المناسبة للطلاب المعلمين شعبتى الفيزياء والرياضيات، وتكونت عينة البحث من (100) طالباً وطالبة من طلاب الفرقة الرابعة بشعبتى فيزياء عربى ورياضيات عربي بكلية التربية – جامعة حلوان ، واستخدمت الباحثتان التصميم التجريبى لمجموعتين غير متكافئتين مع قياس قبلى وبعدى حيث تمثلت مجموعات البحث من مجموعة تجريبية أولى (طلاب شعبة الفيزياء) ، مجموعة تجريبية ثانية (طلاب شعبة الرياضيات) ، وقد تضمنت أدوات البحث اختبار للتفكير المتشعب ، ومقياساً للكفاءة الذاتية، ومقياساً للوعى التكنولوجى ، وتم تطبيقهما على طلاب المجموعتين التجريبيتن قبل تجربة البحث وبعدها، وأسفرت نتائج البحث عن فاعلية البرنامج المقترح القائم على نموذج تيباك TPACK لتنمية مهارات التفكير المتشعب والكفاءة الذاتية والوعى التكنولوجى للطلاب المعلمين بشعبتى العلوم ( فيزياء عربى) والرياضيات (عربي عام) بكلية التربية – جامعة حلوان، كما اوضحت النتائج عدم وجود فروق دالة إحصائياً بين الطلاب المعلمين شعبتى العلوم (الفيزياء) والرياضيات فى مهارات التفكير المتشعب، والكفاءة الذاتية، والوعى التكنولوجى، وقدم البحث عدداً من التوصيات والبحوث المقترحة .
Abstract
This research aimed to measure the effectiveness of a proposed program based on the TPACK model in developing divergent thinking skills, self-efficacy, and technological awareness among Student Teachers in the Science and athematics Deparments at the Faculty of Education – Helwan univristy. To achieve this, the  researcher prepared a proposed program based on the TPACK model, a list of divergent thinking skills, a measure of self-efficacy, and a scale for technological awareness. The program was applied within the dimensions of the TPACK model on a sample of pre-service teachers specializing in Physics and Mathematics. The study sample consisted of 100 male and female students from the fourth year Physics (Arabic) and Mathematics (Arabic) divisions at the Faculty of Education. The experimental design of the research relied on the quasi-experimental approach using two groups : The first experimental group  (Physics students)  and The second experimental group (Mathematics students). The results showed the effectiveness of the proposed program based on the TPACK model in developing divergent thinking skills, self-efficacy, and technological awareness among pre-service science and mathematics teachers (Physics and Mathematics) at the Faculty of Education.These results confirm No significant statistical differences were found between science and mathematics student teachers regarding divergent thinking skills test, the self-efficacy scale, and the technological awareness scale. This research presented anumber of recommendations and proposed research.

الكلمات الرئيسية